Ao Haru Ride .

recension av MasaReviews

• Ao Haru Ride

Recenserad av MasaReviews

°
    Animation -Ljud -Handling -Karaktärer -Värde 8
    Ao Haru Ride är en allmänt behaglig och välgjord shoujoserie. Den försöker inte vara mer än sin genre, den är väl medveten om sin publik, men samtidigt har den betydligt mer kött i sig än vad man skulle kunna förvänta sig.

Kort och gott ligger den stora styrkan i just själva handlingen. Den avancerar i en utmärkt framåtmarsch som ständigt håller ens intresse, och erbjuder en del intrigerande konflikter såväl som fina och genuina utvecklingar mellan karaktärerna. Det ger en bra mix av den klassiska shoujoromantiken, och mer allvarsamma och berörande frågor och hinder. Den stora svagheten i storyn är slutet; det finns en avrundning, men den är en sådan som förtydligar och belyser sakerna den inte tar upp genom att fullt ut ignorera dem. Förvisso kan ingen ännu veta huruvida det kommer en till säsong, men om man ska ta de här 12 avsnitten för sig: slutet är bara ett halvt sådant, tillräckligt tillfredsställande för att fungera och kunna ses som en avslutning, samt som det lämnar saker att önskas.
    Ett annat problem, fastän mycket mindre, är hur komiska inslag fullständigt förstöra ett oerhört välgjort ögonblick vid något enstaka tillfälle och slänga alla tittarens känslor i väggen. Det finns inget roligt i det, det är bara frustrerande. Men detta händer, tur nog, enormt, enormt sällan.

Karaktärerna är sympatiska och visar sig vid flera tillfällen inte vara så knallvitt perfekta som man kan tro, vilket verkligen uppskattas. Av precis de anledningarna är även huvudkaraktären riktigt bra. Hon har till och med en riktigt väl genomförd karaktärsutveckling över seriens början. Det stora problemet med henne, som i många andra serier, är att hon väldigt lätt framstår som en stöttande karaktär snarare än självaste centralfiguren. Detta är inte sant för hela serien, men i stadigt ökande utsträckning därigenom.
    De övriga karaktärerna, som nämnts, är väldigt sympatiska och lätta att gilla, men de utvecklas inte för en femma. Det mest frustrerande med dem är att de ges sina egna motivationer och svårigheter, men att dessa till övervägande del inte följes upp. Återigen, om en till säsong annonseras, är dessa punkter värda att tänka över, men i den nuvarande situationen, utifrån föreställningen att serien endast kommer bestå av dessa 12 avsnitt, känns punkten högst relevant.

För övrigt har serien iögonfallande trevlig animation och musik. För det visuella har vi Production I.G att tacka. Animeringen håller en hög standard som förvisso inte ges många chanser att briljera, men som funkar mer än väl för ändamålet.
    Musiken i sin tur ger en stand-out track av mycket hög kvalité, bra vocal tracks, och ett behagligt och passande intro och creditsroll.

Ao Haru Ride är inte för alla, som med det mesta, men om man gillar romantik/romantic shoujo, är den definitivt sevärd. Av allt att döma är den klart värd 7.96, avrundat uppåt till en stadig 8/10.