Recensioner8.000 / 1 recension

• Animation9

Ljud7

Handling6

Karaktärer8

Värde8

Recension av Black Lagoon

8 Precis innan jag började titta på denna så tänkte jag igenom vad mina förväntningar var. Jag kom fram till att jag väntade mig en hel del coola action scener där Revi (Hon som är med på alla bilder över allt) skjuter loss ordentligt så blodet sprutar. I övrigt så förväntade jag mig en gripande handling och en överlag bra serie.

Jag blev inte besviken.

Revi var precis lika cool som jag hoppades på, om inte coolare. Den gripande handlingen var väl kanske inte riktigt lika gripande som jag hoppats på, men den var helt klart bra.

Black Lagoon handlar om en kille som heter någonting jag inte kommer ihåg, men som de nästan hela serien igenom kallar för Rock. Rock jobbar på ett helt vanligt företag där han mest dricker med sin chef och blir omkring sparkad. En dag träffar han på Revi, Douch och Benny och då förändras hans liv väldigt. De tar honom till fånga, men lite senare blir han istället deras kompanjon, vän och arbetskamrat. Ett arbete som är lite annorlunda än hans förra, nämligen Pirat.

Vi börjar med animationen. Den var väldigt bra. Det var snyggt hela vägen igenom, speciellt action scenerna. Det var inte riktigt mästerverks nivå, det var inte så att jag satt och häpnades över den vackra grafiken, men den förtjänar ändå en 9:a.

Jag var inte särskilt imponerad av opening låten eller ending låten. Op var något techno aktigt med någon japan som försökte sjunga engelska, jag förstod ingenting, jag lyckades kanske urskilja några ord, men inget mer. Ed var en liten melodislinga bara, ingen text eller något. Den var ändå betydligt bättre än Op:en. Endingen var rätt bra faktiskt, och den kom in väldigt snyggt i slutet av varje avsnitt. Först hör man den bara i bakgrunden och tror att det kommer lite fin bakgrundsmusik, och sedan drar endingen igång.

Ljudeffekterna med pistol skott och gud vet vad var riktigt bra. Ingenting jag kan klaga på där.

Handlingen var förbaskat komplicerad bitvis. De får hela tiden nya uppdrag av Balalaika (som chefen heter), och vissa förstod jag inte alls. Från början är allt bara ett vimmel av konstiga organisationer som alla är ute efter något och jag kunde varken skilja dem från varandra eller än mindre förstå vad de var ute efter. Från början handlar det om någon disk som Revi o.co först våldsamt beslagtar, sedan får man se något möte där några gubbar sitter och snackar om disken och sedan säger någon att disken inte existerar, men disken ligger i Revis ficka och disken är något kontrakt som är jätte viktigt, men inte såå viktig ändå och Gaaah.
    Jag förstod inte alls, men det visade sig att det spelade inte så stor roll i slutändan. Det kanske bara jag som är lite trög, vad vet jag, alla andra som sett den kanske förstod precis vad som försegick. Alla uppdrag var inte heller så konstigt komplicerade, vissa uppdrag förstod jag helt och hållet.

Karaktärerna var underbara. Skjutgalna Revi, coolt lugna Doutch, lite småroliga Benny och osäkra Rock. Senare kommer en superstark Maid, en rebellisk nunna och många många fler underbara personligheter.

Allt som allt en väldigt sevärd serie, speciellt om man är ute efter coola tjejer (och killar) som dödar bl.a fulla nazister. Om man inte klarar blod och någon avhuggen arm så kanske man borde fundera en gång till innan man ser den här. Men jag skulle inte säga att den har överdrivet mycket onödigt blod, och den kommer inte i närheten av antal liter blod som spills som i Elfen Lied. Men att bli blodigare än Elfen Lied går nog dock inte.
    8 år sedanYoshia