recension av MasaReviews

• Captain Earth

Recenserad av MasaReviews

°
    Animation -Ljud -Handling -Karaktärer -Värde 4
    (Denna recension innehåller inga konkreta spoilers, men nämner en del mindre detaljer i kritiskt syfte. Var en guard.)

Captain Earth är en mecha till ryggraden, och kan erbjuda underhållning för anhängare till genren, men redan där börjar mina problem med serie. Jag har ett enkelt krav för att kunna se en serie som bra: jag ska kunna ge ut den till en person som bara vill ha en bra serie, utan att genren ska spela roll. Med Captain Earth går det inte; de ENDA som kan uppskatta den här serien är just de tidigare nämnda anhängarna. Och även inför deras ansikten tror jag seriens flertal problem är ganska uppenbara. Det finns ingen inspiration i serien, det är "bara en mecha."
    Serien haltar och det finns ingen stadig progression. En stor del av den känns som en upprepande röra, och inget annat än en enda stor, ocensurerad förberedelse för vad som komma skall. Om inte ens serien själv verkar kunna vänta tills den är slut, hur ska då jag?
    Och på den haltande gången ställs hamnar vi på flera, halvt avväges hållplatser och bakgrundshistorier, följda av ännu fler problem. Utan anledning att bry sig saknar stoppunkterna poäng och blir ointressanta. Vid de få tillfällen då de faktiskt lyckas väcka en form av intresse spelar det i slutändan ingen roll, för processen karaktärerna går igenom gör precis ingenting för att påverka seriens riktning.
    Och omringande allt det här har vi en onödigt komplex och rörig handling, fylld av noll spänning och engagemang.
    Som vi alla vet underbyggs för det mesta en handling av en konflikt; det kan vara både en inre sådan, och en yttre, och det är konflikterna som ska få oss involverade i historian. Captain Earth går efter en ytlig konflikt med det ganska enkla konceptet: mänskligheten är hotad. Vi måste besegra utomjordingarna. Problemet är att mänskligheten jämt och ständigt känns chanslös, i totalt underläge. I vissa fall kan detta ge en känsla av desperation, se Attack on Titan, men i Captain Earth leder det bara till att serien i sig blir ännu mer ointressant. Huvudkaraktärerna känns inte som att de gör något, och med tanke på rollen de ges i serien som "fixarna", blir detta bara smärtsamt. Vid det här laget är det enda som kan rädda serien om den håller sig borta från meningslösa, förutsägbara karaktärsförhållanden, men inte ens det lyckas den med.

Oj, trodde ni jag var färdig med kritiken? Nej, inte riktigt.
    1) Orealistiska sammanträffanden och bekvämlighet i skrivandet.
    2) Oinspirerad dialog.
    3) Dumt slut, se inlägg #10 i tråden om du vill ha spoilern.

Karaktärerna i sin tur: svartvita, men antagonister som ger intrycket av att mycket väl veta att "de är sååå onda", vilket syns inte minst på deras otroligt ondskefulla psykopatleenden vid "de rätta tillfällena". Och vår kära huvudkaraktär, Daichi, känns som att han har ingen egentligen merit förutom sin förmåga. Det finns inget som gör honom speciell, eller intressant.

Om det var något serien lyckades med dock var det att skapa vansinnigt fula namn. Självaste titeln på serien är bevis för detta: Captain Earth. Man kan inte anklaga folk för att inte vilja ge serien en chans med det namnet. Än värre blir när namnet faktiskt kommer in i själva serien och uttalas på ett sätt som, utan särskilt mycket fantasi, kan låta som "captain ass".

Det enda bra jag kan ge den här serien är dess intro- och slutmusik som är mycket välgjord, samt dess animation som, fastän inte den bästa, mycket väl gör vad den ska och lite till. Mechastriderna kan ju även vara rolige för dem som gillar sådant.
    För en själv däremot, om man ska kolla på "Captain Ass" som anime, finns det inget som gör den riktigt värd att kolla på.
    Eller... Jo, en röstskådespelarinsats, EN: Rikiya Koyama. Han kan verkligen sitt jobb.

I slutändan är Captain Earth en av de, om inte sämsta, i vilket fall de tråkigaste serierna från det nu gångna året 2014. Därmed har denna serie gjort sig förtjänt av ett betyg på 4,94/10. Den rekommenderas icke.