Recensioner8.000 / 1 recension

• Animation9

Ljud9

Handling9

Karaktärer8

Värde9

Chrome Shelled Regios

8 Chrome Shelled Regios utspelar sig i en värld långt in i framtiden där världen har blivit en enda stor öken, här full av farliga sandmonster. De människor som finns måste leva i så kallade “regios” stora kupoler som ständigt vandrar runt för att undvika Filthmonsters. I denna serie kretsar det mest kring en Regios, Zuellni. Zuellni är en akademistad som utbildar unga “millitärer” som ska strida mot främst Filthmonsters men även andra attackerande Regios städer.

Huvudpersonen i serien heter Layfon Alseif som kommer till Zuellni endast för att studera på den allmänna linjen efter ha blivit utsparkad från elitstaden Grendan för några smärre brott. Efter en incident första dagen får dock rektorn nys om Layfons otroliga egenskaper som Kei utövare(energi i vapen som dem slåss med här) Därför förflyttas Layfin motvilligt till den 17 th company, en millitärisk division eftersom staden ser honom som en stor tillgång om de skulle bli anfallna. I the 17th company kommer Layfon i kontakt med tjejen Nina Antalk, ledaren för gruppen. Dock har the 17 th companys framgångar inte varit speciellt stora tills Layfin går med. I gruppen lär sig Layfon som tidigare endast varit van vid solo combat att få arbeta i grupp och gänget blir mycket tajta.

Ett väldigt störande faktum i denna seriern är de ständigt återkommande action inslagen från nån amerikansk film med japaner som försöker(med stor pronansiering på FÖRSÖKER) tala engelska men misslyckas totalt. Varför man ens valt att ta med detta i serierna är för mig helt obegripligt, det har ingenting alls med serien att göra?

Animeringen är snygg och man blir väldigt imponerad (vill säga om man hittar avsnitt med bra kvalite) Handlingen var från början väldigt hetsig och man kastades in i den direkt från början. Att serien inledds med en Flashback är heller inte så lätt att förstå förrän man sett de 5 första avsnitten.Även här gör inslagen av humor väldigt mkt för serien.

För övrigt ger jag Chrome Shelled Regios 6/10 med mkt tygd på dess handling. Jag gillar den , men den är inte riktigt fullgjord och känns nästan lite ofullständig.
    9 år sedanNeobarn