Fruits Basket .

recension av VerChe

• Fruits Basket

Recenserad av VerChe

°
    Animation 7Ljud 8Handling 10Karaktärer 10Värde 10
    Historien får sin start efter att den föräldralösa sextonåriga Tohru Honda blir erbjuden att bo hos sin klasskamrat som är den charmerande och välkända Yuki Sohma. Tillsammans med honom börjar hon också att bo med hans kusin och Kyo Sohma. Hursomhelst, dessa unga män och resten av deras familj har en förbannelse med sig. De har besvärjelsen av den Kinesiska Zodiaken, de blir förvandlade till den kinesiska zodiakens djur när de famnar om en person av det motsatta könet. Alla dagar blir ett fängslande äventyr för den godhjärtade Tohru Honda när hon lär känna familjen Sohma bättre. Hon blir sedan hemligt förälskad i Kyo Sohma, som är tyvärr mest drabbad av zodiakens förbannelse. På så sätt blir deras känslor för varandra förbjudet. Det Tohru Honda inte vet om, är att bortom hennes tankar finns det någon som föraktar henne mest av allt, "Gud" Akito Sohma. Den tid hon tillbringar med med familjen Sohma, är den tiden som betyder mest för henne. På grund av det förstår senare Tohru mycket väl att att den Kinesiska Zodiakens situation inte är en dans på rosor.

Om man ser från ett rätt så ytligt perspektiv, kan vem som helst säga att handlingen är inte orginell eller unik. Temat "Jakten efter lyckan och den äkta kärleken" tycks aldrig ha sin slut. Jag, som var skeptisk till handlingen från början, fann inget större intresse för ännu en komplicerad kärlekshistoria. Men det som gör ”Fruits Basket” speciell är att den berättar sitt budskap på ett mycket speciellt sätt. Genom sina annorlunda inslag, som den kinesiska zodiaken eller en gammal barndoms lek, blir det hela unikt. De symboliserar utanförskap, ensamhet, isolation och längtan att bli accepterad. På grund av det blir det inte tråkigt att se Fruits Basket. Man finner även flera olika sådana inslag genom serien, och det gör att man blir mer intresserad av handlingen.

Berättelsens kärna är egentligen att alla skall finna sin innersta lycka och att äntligen vara fri från alla hinder, vilket kan då representera den Kinesiska Zodiakens förbannelse. Alla karaktärer som är med i serien har en väldigt stor roll. Ingen är mindre än den andra för alla har en egen historia att berätta. Men deras livsmål är detsamma, att finna denna bortglömda lycka, som upprepas bland alla karaktärer som presenteras i "Fruits Basket". Serien tar samtidigt fram något annat som är väldigt intressant, längtan att bli fri. Fri att kunna älska och fri för att kunna vara mänskligt. Hur svårt kan det vara att nå denna känsla? De flesta karaktärerna i serien ha en betydelsefull roll och ger en viss spänning till handlingen. Alla är på jakt efter den bortglömda lyckan, en lycka som kanske inte ens existerar.

Animationen i "Fruits Basket" kan anses vara en aning tråkig. Den är mestadels för det vana ögat, normal. Men egentligen så spelar det inte någon större roll. För handlingen har en mycket betydelsefull roll igenom hela serien, så man glömmer någorlunda bort animens brister. Ljudet och musiken är dock lite charmerande. Openingen är fantastisk underbar för denna serie. Den ger en perfekt inledning för "Fruits Basket", både text och musik.

"Fruits Basket" är definitivt en serie som jag enkelt kan se om på nytt. Har redan åtminstone sett om serien över fyra gånger, har tappat bort räkningen. Men även om den ändå har blivit om sett flera gånger så kan den inte sluta förvåna mig om hur bra den egentligen är. Den är kanske inte alls perfekt inom animation eller ngt liknande, fast handlingen gör otroligt mycket. Man blir berörd och man finner det unikt, samtidigt förmedlar den otroligt många känslor.