• Full Metal Panic!

Recenserad av Raffaella-chan

°
    Animation 8Ljud 10Handling 10Karaktärer 6Värde 9
    Full metal panic! handlar om den helt vanliga men vackra, flickan Chidori Kaname. Chidori lever ett alldagligt liv tills Sagara Sosuke börjar i hennes klass. Sosuke är en militär galen kille som inte verkar kunna lämna Chidori ifred och försöker "beskydda" henne mot alla möjliga faror. Det Chidori inte vet är att Sosuke är en sergeant för militär gruppen Mithril och är utsänd för att vara Chidori's personliga livvakt. Chidori har otrolig kraftfulla krafter inom sig som inte får falla i fel händer,men för en kille som levt som militär hela sitt liv är det inte så enkelt att bli en helt vanlig tonårskille.

I första hand trodde jag att denna serie skulle handla mest om mecha och hur Chidori tas till fånga dagligen som inte stämde helt och hållet. Förvisso var det väldigt mycket mecha och action men inte blev det långtråkigt för det. Att se hur Sosuke kämpar för att beskydda Chidori var något helt speciellt, deras förhållande kan inte jämföras med någon annan series, det finns något speciellt emellan dem som vartenda tittare troligen lade märke till.

Karaktärerna var väldigt bra beskrivna men bestod för det mesta av dem klassiska personligheterna, den kaxiga men snälla flickan, den perversa, den kalla, den blyga, den klumpiga mm. Men man tänkte inte på det eftersom man var helt fast i serien,hur skall det gå för Chidori,Sosuke och Mithril?

Och inte för att tala om dem fantastiska fienderna som fortsatte dyka upp gång på gång! Det går helt enkelt inte att HATA fienderna..

Att denna serie inte är riktade för dem som letar efter romans och skoldrama förstår man, men jag tycker att man ändå skall se den eftersom hela säsongen "Fumoffo" utspelade sig i skolan som även en del av säsong 1 och Second Raid gör så helt fel har man ändå inte kommit.

Animationen var helt normalt om man tänker på årtalet,däremot förbättrades den aldrig genom säsongerna som var synd.

Om man vill se mer Full metal panic! rekommenderar jag mangan som är dubbelt så länge och utspelar sig efter Second Raid som slutade ungefär vid kapitel 10 i "Fullmetal panic! Sigma". Om man skall jämföra mangan och animationen måste jag säga att animationen förstörde hela intrycket av Full metal panic! Många saker lämnades oförklarade och det slutade mitt i allting, därför är mangan 100% bättre och bör läsas.

Sjukt bra serie som är beroendes framkallande.