Recensioner9.000 / 1 recension

• Animation-

Ljud-

Handling-

Karaktärer-

Värde-

En djup och fångande historia men med brister

9 Handlingen i Gungrave följer två unga småskurkar i staden Billion: Brandon och Harry, som går med i mafian som styr i området, vid namn Milennion, och följer helt enkelt deras liv och resa i organisation då de strävar att nå toppen.

Karaktärerna inkluderar givetvis de två ovannämnda, men även andra mindre viktiga karaktärer, de flesta i mafian.

För att vara ärlig, första avsnittet av Gungrave är inte det bästa, då det för det första avslöjar händelser som skulle ha visats över halva serien senare, och för vissa kanske kan göra seriens annars så kraftfulla vändningar mindre träffande. Det i kombination med det faktum att första avsnittet egentligen mer eller mindre är uppbyggt precis likadant som avsnittet det tar ifrån får det hela att kännas ännu mer onödigt då man hade kunnat se precis samma saker fast senare.

Däremot efter första avsnittet visas en annan historia, som då följer Brandon och Harry och visar hur de går med i Milennion, och därifrån börjar det som Gungrave möjligtvis är mest hyllad för; hur den visar en utmärkt mafiahistoria fast med animedrag och tar upp en massa intressanta teman.

Men senare i serien kommer det som får många att vända ryggen till Gungrave, nämligen en massa science-fiction element, som för många känns omåttligt felplacerade och berövar serien på den där gangsteraspekten som man älskade. Jag kan förstå kritiken och håller med om så mycket att första delen av serien var bättre, men å andra sidan kan jag inte låta bli att beundra serien för att en den tog en sådan drastisk riktning som ingen annan skulle ha gjort, och definitivt utmärker sig för det, oavsett om man gillar det eller inte. Och i slutändan var jag inte så besviken när jag kollade eftersom det som jag gillade mest med serien: alla djupa och coola teman och frågor, fortfarande var närvarande trots allt det övernaturliga.

Det enda som jag med säkerhet kan säga var en tabbe med andra delen av handlingen, men som också är en fråga om personlig uppfattning då jag kan tänka mig att andra älskar den, är att det verkligen börjar kännas som en sämre adaption av ett barnsligt tv-spel som endast går ut på att skjuta bossarna, och inget mer. Vad man kan säga i enkelhet är att det känns som att den djupa handlingen sätts rejält ur fokus.

Karaktärerna är möjligtvis den absolut bästa delen av Gungrave eftersom att de är coola och för många intressanta och djupa teman till ljuset, men inte minst, de förändras genom serien. Gungrave sträcker sig över en väldigt lång tid, inte minst för en animeserie, och under alla de åren ändras seriens karaktärer märkbart, både utseendemässigt och rent karaktärsmässigt, vilket verkligen förhöjer realismen. Dock fanns det en karaktär som jag verkligen avskydde då hon inte tillförde någonting till handlingen, och är en av de få saker som håller tillbaka serien.

Animationen ser utmärkt ut för sin tid men är fortfarande ganska fin ur dagens standard och ger många välpassande karaktärsdesigner men inte minst väldigt snygga actionscener, och det ändras sannerligen inte när serien väl kommer till det övernaturliga som, tycka vad man tycka vill om det, ser strålande ut och definitivt gör det övernaturliga lättare att acceptera då striderna ser fantastiska ut.

Ljudet erbjuder bra röstskådespel och fin musik med en del jazz som passar utmärkt för den allmänna tonen i serien. Musiken är inget mästerverk men funkar perfekt för serien och känns ganska oersättligt. Det enda jag har att klaga på här är det faktum att Harrys röst förändras ganska rejält under serien, på en orealistisk nivå.

Och vad det gäller introt och slutsången: Intror är ganska dåligt, inte rent musikaliskt utan mer på hur det är uppbyggt och vilka bilder och animationer som inkluderas, men slutsången är perfekt och kunde inte passa bättre för Gungrave!

Personligen tyckte jag det enda dåliga med serien var den förhatliga karaktären som jag inte tänker nämna vid namn här, samt inte den övernaturliga delen i sig utan att den ibland tenderade att bli lite sämre skriven, främst på grund av många av karaktärerna som var med i striderna och inte väckte några känslor hos mig som tittare.

Betyget för Gungrave blir en svag nia, men för att vara ärlig, om jag enbart skulle kolla till hur mycket jag gillade serien skulle jag nog ge den en tia. Det låter konstigt men det är sant för även om animen hade brister gör den sig ihågkommen som en av de coolaste och mest säregna serierna jag sett och en upplevelse som trots sina tabbar fortfarande aldrig slutar beröra.
    5 år sedanMasaReviews