Recensioner8.500 / 2 recensioner

• Animation-

Ljud-

Handling-

Karaktärer-

Värde-

Vad gick fel?

7 Många som läser detta tycker nog redan nu att det inte verkar bra, och då skulle det betyda att jag har lyckats väl med min rubrik för det är precis vad jag vill säga; Mirai Nikki är en anime som hade en väldigt bra idé och mycket potential, men som sedan på flera vis gjorde mig som tittare besviken. Varför kan man undra? Av många olika skäl, kan jag säga.

Handlingen följer Yukiteru som är en antisocial ensamvarg i högstadiet som helt enkelt inte interagerar med folk, utan är mer av vad han skulle kalla en som "observerar" allt omkring sig. Han skriver alltså alla sina iakttagelser av sin omgivning i sin mobil, i en dagbok. En dag börjar hans mobil visa inlägg och uppdateringar som är daterade i framtiden, utan att han skrivit något, och han får reda på att det är en så kallad framtidsdagbok. Men sedan får han också veta att han inte är ensam om att ha en sådan utan att 11 andra personer också har framtidsböcker av olika slag som berättar olika saker om framtiden, och att det hela är en del av ett brutalt överlevnadsspel där deltagarna ska döda varandra med hjälpa av sina framtidsuppdateringar, och den sista som lever får ta rollen som den nya guden av allt. Och som mer krydda på tillvaron tar han hjälp av en tjej som heter Yuno, som också har en dagbok men som uppdaterar om allt som Yukiteru eftersom hon är galen i honom, och som kanske även är galen på vissa andra sätt...

Och bland karaktärerna har vi de ovannämnda Yuki (förkortat) och Yuno, samt de övriga deltagarna som jag inte tänker gå in på i detalj men där ett nämnvärt namn eller två kan vara Minene och och Kurusu som bägge har ganska stora roller.

Handlingen handlar då i enkelhet de 12 deltagarna och hur de försöker döda varandra, men serien handlar egentligen om mer än så då Yuki samtidigt som han försöker överleva, måste försöka hålla Yuno och hennes galenskap i styr. Det är här animen har lyckats väldigt bra; den har skapat en historia som är läskig, som är brutal och håller sig i längden. Annat bra är att karaktärerna som är med oftast har bakgrundshistorier som inte gör sig lätt glömda då de ofta är ganska mörka, och de gör karaktärerna verkligen minnesvärda och betydelsefulla samt passar perfekt med seriens tema.

Och nu när jag nämnt det bra är det dags för allt det dåliga som jag uppfattade som störande. Serien försöker vara psykologisk och djup, och missförstå mig inte, i många fall lyckas den jättebra med det men i många fall känns det bara som att den tror för mycket om sig själv och istället försöker vara så smart så att den antingen bara verkar dum, eller så att logiken helt enkelt försvinner. Det är nog egentligen det största problemet med handlingen i Mirai Nikki; det finns många motsägelser och saker som helt enkelt inte går ihop.

Personligen störde jag mig också en del på de lättsamma stunderna i animen som kändes ganska felplacerade ibland, samt Murmurs ´roliga´ del i slutet av varje avsnitt som förstör känslan av animen en aning.

Slutet är även ett ämne för diskussion där jag skulle hävda att (läs på egen risk, om ni inte vill veta något om slutet så hoppa direkt till nästa stycke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) det på sätt och vis får allt som hänt innan det att kännas ganska meningslöst.

Karaktärerna är också en del av animen som på många vis är väldigt bra, som till exempel Yuno, men på minst lika många sätt är ett misslyckande. Förklaringen lyder: Vissa av karaktärerna är jättebra och har väldigt berörande delar av handlingen, medan andra aldrig växer på tittaren, inte har någon bakgrundshistoria, ingenting! Många karaktärer är helt enkelt bara där som verktyg för handlingen men inget annat, och dessa karaktärer blir självklart väldigt ointressanta, inte minst för att deras roller hade gjorde det ganska befogat att ge dem djup! Och en del karaktärer har historier men man gillar dem inte mer för det!

En annan brist är sidokaraktärerna som kanske inte är direkt inblandade i överlevnadsspelet men som de ändå insisterar på att ta med, och vars roller och inblandning tenderar att kännas enormt tvingade.

Men den största bristen med karaktärerna ligger ändå i Yuki, huvudkaraktären, som är en riktigt ynklig fegis som inte kan göra något själv. Han grinar och han springer, och det är vad han kan, och han har inte heller en riktig ursäkt för att vara som han är (till skillnad från till exempel Shinji Ikari; se Neon Genesis Evangelion). Han är ingen huvudkaraktär man gillar eller sympatiserar med för han är helt enkelt för mesig och störande. Jag vet, han utvecklas lite genom serien men då utvecklingen faktiskt kommer är det reden för sent för att man helt ska ändra uppfattning om honom.

Animationen är väldigt medelmåttig med få saker som utmärker sig. En av de få sakerna som dock ser lite bra ut är actionscenerna, som ändå inte är nära perfekt.

Karaktärsdesignen är i regel acceptabel, men i andra fall inte alls! Många av karaktärerna ser väldigt överdrivet förenklade ut, och deras utseende kan även bli ganska störande med tanke på animens tema och handling, och gör det svårare att ta på allvar.

Ljudet är ett plus då serien har bra röstskådespel och musik som passar perfekt för handlingen och scenerna som den kommer med.

Personligen tyckte jag Mirai Nikki var en bra anime med en bra idé, som gjorde mig besviken på många vis, inte minst för att jag faktiskt gillade den och dess grundtanke.

Så med bristerna och fördelarna jag nämnt blir mitt betyg för Mirai Nikki en medelstark sjua, så 7/10. Den är bra och jag skulle definitivt rekommendera den, med tipset att man bör vara beredd på mycket aggression och ilska under resans gång, inte i bra mening. Den har delar som är bra, delar som är dåliga, den har stunder då den är briljant och stunder då den bara är en besvikelse.
    4 år sedanMasaReviews
  • Animation9

Ljud10

Handling10

Karaktärer8

Värde10

The Future Diary

10 "A half moon. A bright half and a dark half, just like me. Right, Yukki?"

Mirai Nikki eller Future Diary som är den engelska översättningen, är en djup och eftertänkt anime som ligger under kategorin drama, övernaturligt, action och om jag själv får säga det, under skräck.

Kort beskrivet handlar serien om Yukki, en utstött ensling som undviker att få kontakt med sina skolkamrater så mycket som möjligt. Men även han har vänner, guden Deus och Deus hjälpreda gudinnan Murmur. När Yukki inte hälsar på dem är han bunden vid sin mobil där han skriver en egen dagbok om allt som händer runt omkring honom, the random diary.

Men efter ett samtal med Deus och Murmur börjar Yukkis mobil skriva sin egen framtid utan Yukkis hjälp. Detta utnyttjar Yukki till fullo och ser det som en present från gudarna. En present från gudarna var det, men inte en trevlig en. Yukki bär nu på en mirai nikki/future diary och är därför med i Deus spel där det finns andra ägare till future diaries med olika funktioner. Dessa ägare skall söka upp varandra och döda varandra så fort som det går, eftersom den som sist står kvar tar Deus tron som Gud.
    Eftersom Yukki är både psykiskt och fysiskt svag tar han hjälp av en annan ägare till en future diary, hans klasskamrat och stalker, Yuno Gasai som inte tvekar en sekund på att mörda någon för Yukkis skull.

Som man hör är handlingen väldigt djup och har många intressanta delar i sig. Kommer Yukki stå sist av alla deltagare i Deus spel? Hur har Gasai Yuno blivit som hon är? Det var vad jag mest av allt gillade i denna anime, alla ändlösa frågor som bara blev fler och fler genom animens gång.

Animen släpptes förra året, 2011 och ett nytt avsnitt kom ut varje vecka. Tack vare att den är ny, så är animationen väldigt fin och detaljerad som gör den trevligare att se på. Samma sak gäller det med openings och endings (som är sjukt bra)

Karaktärerna är både trovärdiga och inte, men en sak står jag fast vid, deras känslor och öden är trovärdiga. Sedan finns det ju som i alla animeer och manga, oförklarade scener och frågor som hur dem klarade sig undan etc etc.

Om man ska jämföra Mirai Nikki med någon annan anime (vilket jag tycker är väldigt svårt för dess udda handling och karaktärer) så väljer jag Death Note eftersom den har samma grundtanke, något som styr framtiden av dem inblandade. Dock måste jag påpeka att Mirai Nikki's handling är mycket djupare och svårare att förstå än Death Notes.
    Så när någon säger att Mirai Nikki är en kopia av Death Note har dem så fel.

Animen hade ungefär samma slut som mangan och följde mangans story väldigt bra om man bortser från vissa scener. Om man vill ha mer Mirai Nikki skall man därför läsa mangans slut och se OVAN som kom ut för inte så länge sedan. Att kalla den OVA är lite fel, möjligtvis en längre trailer?

Jag rekommenderar Mirai Nikki/Future Diary för alla fantaster av psykologisk skräck. För att förstå och kunna anpassa sig till serien måste man ha ett öppet sinne och vara öppen för det övernaturliga och den psykologiska baktanke till det hela.

Mirai Nikki är en klar 10 för mig, allt från animation till handling är fantastiskt och är ett måste att se.
    6 år sedanRaffaella-chan
Visar 1-2 av 2