Recensioner9.000 / 1 recension

• Animation6

Ljud10

Handling10

Karaktärer8

Värde9

Recension av Nodame Cantabile

9 Allt börjar med Beethovens “Pathétique”. En ung musiker, som är pianist i ett musikkonservatorium i Tokyo, finner sig irriterad över att han är fast. Fast i landet där hans mål med musiken inte tillfredställer honom, fast i en skola där han egentligen inte får göra det han vill. Chiaki Shinichi finner sig fast i sitt förflutna och vågar egentligen inte se framtiden. En pianist, som vill mer än något annat, dirigera och spela musiken genom sitt tolkande. Hur det än är, är det svårt för honom att våga ta första steget för att börja. Men allt förändras när han hör någon spelar Beethovens romantiska piano stycke “Pathétique” i korridorerna i konservatoriumet. Han går genast på första intrycket, att det spelas igen utan någon känsla för musiken. Men när han öppnar sina öron mer, hör han något fantastiskt tillslut. Beethovens patetiska piano stycke spelas inte alldagligt längre. Man får en visuell bild av det romantiska och det spelas magiskt. På detta sätt träffar han den väldigt unika och rent av konstiga Noda Megumi, som blir tillslut Chiaki Shinichis räddare.

Nodame Cantabile är en serie som presenterar fram två väldigt olika karaktärer som egentligen inte alls passar ihop. Musikgeniet Chiaki Shinichi är extremt organiserad och lever kort sagt för musiken. Hans dröm är att fly iväg från Japan och finna sin mentor inom dirigering i Europa. Problemet för honom är att han inte vågar flyga med flygplan, på grund av ett traumatisktminne. Men en dag möter han av en slump den mycket obalanserade, udda men begåvade Noda “Nodame” Megumi, som förändrar Chiakis liv. Serien lyckas presentera dessa "Ying & Yang" karaktärer på ett bra sätt. Just när våra huvudkaraktärer lär känna varandra gör serien en skildring kring deras lägenheter. Chiakis rum är välstädat och det finns inte ett endaste dammtuss i närheten. I Nodames lägenhet, är det motsatsen. Noter ligger överallt, gammal tvätt finns uttsprett golvet, rester från mat ligger under sängen… Ja, precis som hos en vanlig musikers hem, om jag må säga. Även om våra starka personligheter är väldigt olika så har de samma passion för musiken, just det gör hela handlingen intressant.

När jag väl såg serien så blev jag tagen på en gång av inledningen. Själv som musikintresserad och musiker så fann jag serien väldigt bekant till min omgivning. Serien gör allt så trovärdigt hur det är för en musikers liv; stressen, pressen, lyckan över att få spela, kämpandet och inte minst kärleken för musiken. Chiaki uttrycker sig ofta i serien om hur han blir kär på nytt för musiken. Vissa kan då tycka att det är väldigt patetiskt att man ens kan känna så, men om man arbetar med det dagligen medså finner man inte alls det underligt att han uttrycker sig så. Känslan för förståelsen och det kreativa gör allt så mäktigt.

Animationen är väldigt viktigt för en anime. Det handlar om att man ska ha en unik stil, snygga vinklar, bra regi, intressanta scener och variation. Nodame Cantabile får inte riktigt till det i animationen. Den har en väldigt underlig stil över karaktärernas utseende och många uppskattar inte den stilen. Men även om karaktärerna är skapade på ett konstigt sätt så tycker jag att det är bra regisserat och att det finns bra scener inom animationen. Dock är det någorlunda medelmåttligt och kan bli tillslut lite tråkigt.

Musiken har en väldigt stor roll i hela serien. Det påverkar allt, både animationen och stämningen i handlingen. Urvalet av den klassiska musiken är väldigt skickligt utvalt. Allt från Nodames egna kreation av “Puri Gorota” till Brahms första symfoni, gör hela helheten till en utsökt musikstund. Men det som förvånar mig mest är egentligen hur bra musiken framförs, och det påverkar väldigt mycket för serien. Dock finns det något som har gnagt mig ett bra tag när det väl kommer till musik, hur viktigt är känslan för musiken egentligen? Är tekniken viktigare än själva framförandet av stycket?

Förmågan att framföra ett stycke med full närvaro för musiken och förståelse är, enligt mig, det viktigaste som finns. Det är nästan samma sak om hur viktigt det är för en serie att förmedla en känsla till åskådaren. Precis så är Nodame Cantabile för mig. Den är möjligtvis inte på toppnivå för animationen, men den lyckas förmedla sin handling på ett mycket bra sätt.

Det som hände med mig när jag såg klart på serien var att jag började gråta. Jag grät på grund av att serien lyckades förmedla en känsla till mig. Den lyckades att göra mig lycklig. Även om animationen störde mig, så lyckades den ge ut glädje till åskådaren. Precis samma sak är det som att en musiker spelar fel men ändå lyckas förmedla musiken musikalisk.

Både jag och min vän som är väldigt musikintresserade, och håller själva på att utbilda oss till musiker, fann denna serie perfekt för oss musiknördar. Både hon och jag kom överens om att stämningen och känslan över Nodame Cantabile, är helt unikt och fantastiskt.
    9 år sedanVerChe