Rose of Versailles .

recension av Logos

• Rose of Versailles

Recenserad av Logos

°
    Animation 8Ljud 8Handling 10Karaktärer 10Värde 10
    Rose of Versailles utspelar sig under andra hälften av 1700-talet i Frankrike , en period där den franska kungafamiljens popularitet sjönk som en sten i vattnet. Oscar har uppfostrats till man av sin far, även fast hon egentligen är kvinna eftersom fadern ej fått någon manlig arvinge. Oscar lyckas bli befodrad och blir Commander of the Royal Guard, vilket gör att hon får yttersta ansvaret att skydda kungafamiljen. Hon lyckas bli god vän med den nya drottningen Marie Antoinette, men får samtidigt många fiender på halsen!

RoV är rätt historiskt korrekt måste jag som historiker påstå. Även om denna tid är lite diffus i hur stor kärlekhistorien mellan Marie och den svenske adelsmannen Axel von Fersen var, så är deras kärlekshistoria fin i serien. Sedan finns det ett stort galleri med bipersoner som även de får större roller i seriens handling, och det känns acceptabelt. Att Oscar är kvinna och får högsta ranken i livvaktsgardet är väl ifos lite otroligt, men som kvinna är det lättare att bli fäst vid hennes karaktär. Mot slutet spårar det dock ut lite, men känns ändå acceptabelt för att hålla igång dramaturgin.

Serien är från 1979, och jag är chockad över hur bra animerad den är från att vara 30 år gammal. Sedan är även karaktärerna vackert ritade, speciellt Marie. Man vill verkligen tro att hon var så vacker (vilket det sägs, fast då med 1700-talsstandard). Musiken var lite smått opassande ibland med poppiga toner, men de hade väl inte budget att göra enbart orkesterlåtar.

En väldig trevlig serie iaf som gått de flesta förbi, rekommenderas varmt för de som vill ha ett starkt intrigdrama.