Servamp .

recension av Yaana

• Servamp

Recenserad av Yaana

°
    Animation 7Ljud 6Handling 4Karaktärer 4Värde 5
    I kort handlar serien om ett antal vampyrer som kallas "servamps". Dessa vampyrer kan skapa kontrakt med människor som då kallas "Eve". Mahiro, huvudperson i serien, introduceras som en person av handling. Han förlorade sina föräldrar när han var ett litet barn och togs in av sin farbror. Mahiro beundrar sin farbror och har tagit över hans motto om att saker och ting bör behandlas så enkelt som möjligt för allas bästa. Under seriens gång introduceras Mahiro för vampyrernas värld och blir inblandad i en konflikt mellan de så kallade "Servamps" där Mahiro väljer att försöka lösa konflikten.

Serien har en kvalité på animationen som jag uppskattar till en standard idag. Ser fint ut utan att vara något exceptionellt. Ljudet var inget jag tänkte på varken i negativ eller positiv mening. Röstskådisarna gjorde ett helt okej jobb vilket är att räkna med då flera av dem känns igen från tidigare.

De problem jag fann med serien efter att ha sett klart den var dess story och karaktärer. Storyn kändes outvecklad och började introducera spår som inte alltid utvecklades vidare. Många frågor och funderingar återstod när det sista avsnittet var avklarat vilket omedelbart lämnade en negativ klang. Det sista avsnittet klarade upp konflikten men det var oklart hur det påverkade de inblandade individerna och vad som var den avgörande faktorn till förändringen hos den som satte igång konflikten.

Karaktärerna var i saknad av ett mer beskrivande ord; obefintliga. Huvudkaraktären var återkommande upprepande med sitt motto om enkelhet samt att man ska möta någon rakt på för att förstå varandra. Det blev mestadels återkommande fraser som standard och det blev svårt efter ett tag att ta Mahiro på allvar och kändes som naiv då han tyckes själv tro ha lösningen på allt. Övriga karaktärer var till viss del intressanta och särskilt ett par, en "servamp" och en "eve" fick extra bakgrundshistoria vilket förklarade en hel del och lade ett djup emedan de andra helt uteblev från sådan behandling. En del karaktärer hade också potential för utveckling men denna rymdes inte inom ramen på de 12 avsnitten.

Sammanfattningsvis så tog antalet avsnitt om 12 ned den potential som serien hade. Storyn kunde inte utvecklas så pass mycket som den behövts för att lämna ett gott intryck och den ojämna behandlingen av karaktärerna kan nog med dels förklaras av seriens längd. Skaparna bakom serien borde gjort ett bättre jobb med fördelningen av story över avsnitten.