Recensioner7.500 / 2 recensioner

• Animation10

Ljud8

Handling10

Karaktärer10

Värde10

Bästa animen Ever!!!!

5 När jag såg attack on titan så tyckte jag att det var den bästa anime jag någonsin har sett! Jag älskar just skräck anime och fantasy så den passade värkligen mig! Jag tipsar värkligen alla som älskar skräck och fantasy att se attack on titan! <(>_<)>
    2 år sedanattackontaco
  • Animation-

Ljud-

Handling-

Karaktärer-

Värde-

Jätten från 2013

10 Shingeki no Kyojin, även känd som Attack on Titan, är lätt den populäraste animen från detta år; folk hade höga förväntningar redan innan första avsnittet, och sen har det hela bara växt och växt. Vad man kan undra då, som man brukar då en serie blir väldigt omtyckt och hypad, är huruvida serien faktiskt lever upp till det som sägs? Därför har vi recensioner, så nu sätter jag igång!

Animen utspelar sig i en tid långt tillbaka som för övrigt är väldigt snyggt och autentiskt gjord, om man bortser från de meterhöga människoätande jättarna som bevandrar jorden det vill säga. Dessa varelser är starka, enorma, och har ingenting emot att äta människor, vilket givetvis minst sagt gör samlevnaden lite svår, och människorna tvingas tillbaka bakom tre gigantiska murar där de sedan lever sina liv fridfullt i 100 år. Men givetvis skulle det vara lite bortslösat om det hela blev slice-of-life bakom murarna skyddande dem från enorma jättar, så efter den tiden går saker utför då det mystiskt kommer en omåttligt reslig bepansrad titan som förstör den yttersta muren och leder till en massa personers död.

Det är i det tumultet som vi får följa vår huvudkaraktär Eren Jaeger, vars mor blir brutalt dödad av en jätte rätt framför hans ögon, och därmed gör honom bestämd att gå med i "armen" för att döda alla jättar! Vi får även se hans fostersyster, Mikasa Ackerman, som vill ackompanjera honom oavsett vad, och deras vän Armin Arlert, som är svag och dålig på det mesta som involverar fysiskt aktivitet men som ändå bestämmer sig att följa med dem.

Handlingen är i alla fall, för att uttrycka mig enkelt, i många fall blodigt spännande, och även i stunderna där inte så mycket verkar hända så kommer den ständigt nya saker som kan fånga ens intresse inför nästa avsnitt. Storyn visar även världen väl, och kan verkliga skildra skräcken och tragedin genom sina enormt kraftfulla och laddade scener. Och till råga på det har den här serien några av de kanske bästa vändningarna jag någonsin sett! Okej, detta är inte alltid sant då det finns någon enstaka vändpunkt som bara fick mig att skaka på huvudet för att den var så dum och uppenbar, men annars klarade animen allting väldigt bra!

Värt att nämna om handlingen dock; det finns väldigt långa delar av den som tar upp flera avsnitt. Kvalitén är fortfarande på topp men det finns delar som tar längre tid, inte på ett dåligt sätt för det händer fortfarande en del saker som håller en klistrad. Det enda problemet jag ser med de delarna av serien är egentligen inte längden, utan snarare att de tenderar att vara mitt i en lite ointressantare del av handlingen vilket kan få det hela att kännas lite utdraget ibland.

Men avslutningsvis, det hela är enormt välregisserat!

Vad det gäller karaktärerna är Eren kanske vad man skulle kunna se som kliché eftersom att hans personlighet mer eller mindre är att han vill döda titaner, men det hela blir ganska förlåtligt om man tänker på vad han faktiskt gått igenom.

Mikasa dock har ingen personlighet annan än att hon måste skydda Eren, och om man bortser från det faktum att hon lätt är den bästa på att döda jättar ter hon sig ganska ointressant som karaktär.

Men den tredje av dem, Armin, är lätt den bästa karaktären i min mening, och det kanske chockar er som sett animen men förklaringen följer: Armin började som en jobbig ynkling som jag själv tyckte var asjobbig, men vad han inte gav oss där fick vi i hans briljanta resonemang och strategier, och han utvecklades verkligen som karaktär genom seriens gång.

I övrigt har vi en massa andra sidokaraktärer av olika kvalitéer och egenskaper, varav vissa får större roller än de allra flesta som egentligen bara är där och gör vad de nu ska. Är detta ett problem? Nej, egentligen inte. Genom seriens gång dör karaktärer som flugor, och jag tycker egentligen bara att det är rimligt att de som dör i alla fall har namn och sågs någon gång under serien, vilket mer eller mindre alla gör och det förstärker verkligen känslan av en mörk och tragisk verklighet.

Animationsmässigt är den här animen något av det bästa som finns till denna dag. Actionscenerna är enormt välgjorda och flytande, precis som animen i allmänhet; allting flyter helt enkelt väldigt bra och det är en fröjd att kolla på.

Miljöerna är likaså fantastiska och bara öser av detaljer så man nästan kan glömma handlingen då staden, träden, allting, är så förtrollande, detaljerat och fantastiskt gjort.

Ljudet är likaså på toppkvalité med musik som går väl med tiden och miljöerna, samt verkligen får in i en i dramatiken, allt det episka, eller rätt in i en galen lust att själv sticka ut och döda lite titaner.

Röstskådespelet är jättebra med en massa stora namn som gör sina roller precis som man hade väntat sig att de skulle: magnifikt och ingivande. De är pricksäkra i vad de gör, de träffar känslorna som de vill, och visar verkligen kraften av professionellt japanskt röstskådespel.

Det enda som störde mig lite, personligen, var de små bristerna som jag tidigare nämnt att jag upplevde, samt det faktum att slutet var så enormt nedlåtande. Detta måste inte vara dåligt, men det betyder att de måste göra en till säsong för annars kommer animen verkligen minnas som helt otrolig, förutom slutet då allting bara klipptes av...

Den här serien är precis så bra som alla säger, inte felfri men vilken anime är det?! Detta är bra, detat är nytt, och välförtjänt av betyget 10/10.
    3 år sedanMasaReviews
Visar 1-2 av 2