Sousei no Aquarion .

recension av wacko

• Sousei no Aquarion

Recenserad av wacko

°
    Animation 8Ljud 9Handling 3Karaktärer 4Värde 5
    För 12 000 år sedan så begravdes varelser kallade ”Shadow Angels”, men nu har de återvänt till jorden och sätter skräck i mänskligheten. För att besegra dem krävs speciella människor som kan styra Vectors och bekämpa dem. När två av dessa bekämpare en dag stöter på Apollo så tror de sig ha hittat den mytomspunna Solens vinge återfödelse. Kommer de att kunna vinna kriget med Apollo vid sin sida?

Storyn, verkar helt okej till en början, men sedan så kommer det inget mer. Man får i princip inte veta någonting. Monster håller på att förstöra mänskligheten men de flesta bara lever på som vanligt. Åker tåg, spelar fotboll är ute och leker en vanlig dag då ett monster kan komma. Vilket låter fullkomligt vansinnigt. Vad dessa monster är, får man aldrig någon riktig förklaring om, det enda som man får lite klarspråk om är om Silvia och Apollo.

Silvia och Apollo, de två som i deras förra liv var älskare som var anledningen till att kriget utbröt för så många år sedan. Dessa två har ett speciellt band till varandra och är egentligen de enda karaktärer som spelar någon större roll i serien. Hennes bror Sirius och the bad guy har också en fot med i leken, men inte mycket. Så då undrar man varför alla de där avsnitten om de andra karaktärerna var nyttiga för, det kändes som att avsnitt efter avsnitt så stod man fortfarande kvar på ruta ett. Det var inte förrän i slutet saker började hända. Och man ska inte behöva vänta så länge för att kunna njuta av en serie.

Anledningen till att man orkar följa den här serien är på grund av animationen är verkligen superb (förutom i ett avsnitt) och musiken är helt underbar. Annars skulle man ha blivit oerhört deprimerad inom nolltid. Sedan så väntar man olidligt på en massa svar, den här sista coola förklaringen till varför allt som har skett. Men det enda man får är det uppenbara svaret som man förstått sedan avsnitt två, resten, vilar fortfarande i dimma och kommer antagligen aldrig komma upp till ytan. Man behöver bara se de första fem avsnitten och de sista fem avsnitten i denna serie för att kunna känna sig någorlunda nöjd.