• Tengen Toppa Gurren-Lagann

Recenserad av Jad

°
    Animation 9Ljud 8Handling 9Karaktärer 9Värde 10
    Mina kära läsare, jag måste i början bara berätta att en recension inte kan vara annat än subjektiv, och här är jag mycket subjektiv. Jag vet det. Ni kan säga emot mig, men vet väl att ni då förmodligen har lika rätt som jag. Detta är min upplevelse av Gainax nya projekt, Tengen Toppa Gurren Lagann (Genomborra Himmelen - Gurren Lagann).

Gurren Lagann lovar väl, med ett intro med exploderande planeter och absurt balla rymdpirater. Blir man road av sådant, och tycker om FLCL-liknande estetik kan sådant få varje kroppshår att ställa sig i resolut givakt och man ångrar varje blinkning för att man kanske missar det ballaste man sett i hela sitt liv.

Och när den känslan kommer, det är då man verkligen verkligen hoppas att man ska få se något helt over-the-top, något som vägrar följa verklighetens lagar om de hindrar animen från att slänga något absurt coolt i ansiktet på en, och vägrar slänga in dumma "plot-twists" i form av nederlag och molokenhet när det enda man villa ha var vrålande hjältar som för varje avsnitt gör något coolare, bättre och ännu mer häftigt och alltid vinner så bra och snyggt att man bara vill skrika rakt ut.

Och det är när den känslan är i full gång som man inser att man måste lugna ner sig lite, för plötsligt finner man sig vilja att allt detta dessutom skall vara fint animerat 90% av tiden, man vill ha roliga karaktärer, och man kanske till och med vill att Gainax ska slänga in lite riktiga mänskliga känslor någonstans där i mitten. Och man förstår att man begär alldeles för mycket.

Så när det korta introt är över och det första avsnittet börjar presentera huvudkaraktären Simon för en, en timid pojke som ägnar dagarna åt att gräva i sin underjordiska by, så klappar man sig själv på axeln för att man inte trodde och hoppades för mycket. För vad besviken man skulle blivit.

Animen fortsätter med att introducera mecha-design som sprungen ur en treårings huvud (huvudfotingar!) och överdrivna karlakarlar i stora solglasögon som vrålar floskler, flickor med väldigt lite kläder men väldigt stora gevär och man tänker att 'det var ju för väl att jag inte hade mina jätteförhoppningar, för då kanske jag hade missat charmen med detta. Det här är ju faktiskt sevärt' och fortsätter att se ett par avsnitt. Man ljuger för sig själv och låtsas att man inte alls längre har en massa förhoppningar.

Sedan infrias dem.

Någonstans vid avsnitt tre börjar saker vara så häftiga att man återigen sitter där och hoppas.

Någonstans vid avsnitt tio har det minsann hänt plot-twists, men bara sådana som öppnar för större och än mäktiga saker, men det har man glömt, för man sitter och fnissar hysteriskt framför skärmen över den vildaste shounen-robot-action man sett. Någonsin. Sedan vrålar man med i attackerna fast man inte sett dem förr och inte kan uttala japanskan.

Någonstans vid avsnitt fjorton är jag just nu i animen, och jag vill bara att nästa avsnitt ska komma ut. Och om ni undrar hur jag tycker att animen är, så se alla förväntningar jag hade ovan. De infrias en efter en. I rask takt.

Och någonstans när man undrar om det kommer kunna vara så här häftigt i 12 episoder till kommer en liten tanke. Man har sina föraningar om vem den absurt coola piratpojken i introt var. Man tittar tillbaka på avsnitt ett, bekräftar, och sedan suckar man, lutar sig tillbaka och tänker att, slutar det såhär, då kan det inte gå utför. Då kan det bara bli bättre.

Och därför, kära vänner, borde även ni se Gurren Lagann. Härifrån kan det bara gå uppåt. Och då har vi snart redan genomborrat himmelen.

Simon! Din borr är inte vilken borr som helst!

Det är en borr som en dag ska genomborra skyarna!