recension av Annix

• Towa no Quon

Recenserad av Annix

°
    Animation 7Ljud 8Handling 8Karaktärer 5Värde 8
    Denna filmserie med sex 50 minuter långa "avsnitt" (om man nu ska kallade det det) är ett underhållande äventyr om man gillar berättelser om superkrafter likt X-men.

Serien utspelar sig i en värld som liknar vår, jag tänker mig att det är någon slags framtid, i vilken en del människor har speciella krafter. Dessa människor kallas för attractors. Dessa attractors får givetvis inte leva i fred utan de jagas av en organisation som vill tillfångata och döda dem. Seriens huvudkaraktär Quon har skapat en fristad i form av en skola/temapark (något oklart!) för attractors och hans mål är att försöka skydda så många av dem som möjligt.

Jag gillade denna filmserien, det gick snabbt att komma in i den och handlingen var enkel att förstå. Animationen är bra och serien har en hel del coola actionscener (med en hel del blod).

Något som däremot serien inte lyckas med jättebra är att utveckla sina karaktärer. Mest krut läggs på huvudpersonen men inte ens med honom lyckas de särskilt bra. Han är en typiskt karaktär som har ett tragiskt förflutet men som nu är helt inställd på sin uppgift att man har svårt att känna med honom då han aldrig någonsin vacklar. De övriga karaktärerna får inte heller jättemycket dit för utveckling. Detta beror främst på att serien håller ett högt tempo och man lyckas inte riktigt lära känna dem.

Jag vill ändå rekommendera Towa no Quon, speciellt om man gillar superkrafter och action!

P.S. En rolig detalj är när en av karaktärerna förvandlas till en monster-liknande varelse så har man lagt till ett speciellt ljud för varje gång hen rör eller vänder på sig. Därför höjer jag betyget på ljudet!