Tsubasa Chronicle .

recension av Annix

• Tsubasa Chronicle

Recenserad av Annix

°
    Animation 5Ljud 5Handling 6Karaktärer 5Värde 5
    Tsubasa Chronicles är baserad på mangaserien Tsubasa Reservoir Chronicle som gavs ut i 28 volymer under åren 2003-2009. Innan jag såg animen så hade jag läst ganska mycket av mangan och det är utifrån detta perspektiv som jag kommer att recensera denna serie.

Serien tar sin början i landet Clow, ett kungarike mitt ute i öknen. I palatset bor prinsessan Sakura och i staden utanför pojken Syaroan. Syaoran och Sakura växte upp som barn tillsammans och de har med tiden börjat fatta tycke för varann. En kväll dras Sakura till det märkliga ruinerna utanför staden där Syaoran arbetar som arkeolog. Där släpps en mystisk kraft lös och alla Sakuras minnen sprids för vinden i form av fjädrar till olika världar. Syaoran bestämmer sig för att resa genom tid och rum för att samla tillbaka Sakuras minnen. Syaoran måste dock betala ett pris för att få resa genom tid och rum. Sakura kommer aldrig att återfå minnet av honom...

I serien får vi bl.a. möta tidigare CLAMP-karaktärer från bl.a. Cardcaptor Sakura, Magic Knight Rayearth och Tokyo Babylon något som är både kul och ibland lite märkligt.

Om man känner till CLAMPs tecknarstil så kommer man säkerligen känna igen sig även i denna serie. De flesta karaktärer är långa och smala samt har stora uttrycksfulla ögonen. Tyvärr gör animationen inte denna stil rättvisa. Karaktärerna rör sig ofta stelt och är inte så uttrycksfulla som de mycket väl skulle kunna vara. Det är ärligt talat ganska sällan som man får se karaktärerna byta ansiktsuttryck. Animationen varieras också väldigt mycket, ibland är karaktärerna mer detaljerade än andra gånger. Det är visserligen inte helt konstigt eftersom man oftast vill lägga mer krut på att animera actionscenerna. Problemet är att CLAMPs stil har ett stor fokus på karaktärernas ögon och om detta ser olika ut i olika scener eller avsnitt så blir tittaren plötsligt väldigt medveten om detta. Det är också många "sega" klipp där karaktärerna bara tyst tittar på varandra som gör att tempot i serien saktas ner väldigt mycket.

Serien har även gjort en del märkliga val när det kommer till karaktärernas personlighet. Sakura är till en början ganska "groggy" då hon inte har fått tillbaka tillräckligt många av sina minnen än. I mangan är hon också på detta sätt i början av serien. Därefter går hennes personligheter isär jämfört med mangan om animen. I mangan får hon mer karaktär ju fler fjädrar hon får tillbaka. Hon tar mer plats och gör aktiva självständiga val. I animen blir hon nästan till någon slags "Princess Peach"-karaktär som hela tiden behöver räddas av Syaoran och som mest står med händerna knäppta och väntar på att Syaoran ska rädda henne. Syaoran tycker jag inte riktigt att de heller har lyckats med i animen. Han viker inte från uppgiften att samla in fjädrarna, men det blir ofta att det är det enda som han gör. I manga är Syaoran ganska nördig, osäker i många situationer och kan skämta. I animen lyser inte detta igenom.

De två andra karaktärerna Kurogane och Fay är dock mer eller mindre klockrena. Deras röster passar perfekt till karaktärerna och deras förflutna fortsätter ständigt att döljas av mysterier.

Musiken i serien är ganska bra men blir lätt tjatig, speciellt en dramatisk låt som sjungs av en kör. Det är ett jättebra stycke för en dramatisk scen, problemet är att den används alldeles för mycket i min mening.

Storyn skiljer sig en del från animen också. På sätt och vis är det förståeligt då tv är ett helt annat medium än manga. Manusförfattarna har dock dragit ut på vissa delar väldigt mycket och det leder till att serien känns långsam. Storyidén i sig är jättebra och det var därför jag fastnade för mangan men tyvärr levde inte animen upp till mina förväntningar.

Min slutgiltiga bedömning är att storyn egentligen är inte dålig, tvärtom den är bra, men p.g.a. dåliga val när det kommer till karaktärer och animation så tycker jag inte att serien lyckas berätta den tillräckligt bra. Från mig får den därför ett lågt betyg.