#1Postades 10 år sedan
    I den här tråden diskuterar vi Howl's Moving Castle

Frågor om nedladdning/problem med att spela upp filer undanbedes, men kan om de måste, ställas som ett Off Topic-svar genoma att trycka på Skriv ett Off-topic-svar en liten bit ovanför den här texten.
    #2Postades 10 år sedan
    En fråga till alla som sett filmen:Varför blev Sophies hår grått i slutet???
    Let's stay together itsumo
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
    #3Postades 10 år sedan
    Hårfärgen är resultatet efter att hennes kropp gått fram och tillbaka i ålders processen lite många gånger. Det är det mest logiska jag kan tänka på iaf, tror inte jag har fel om det heller. Och jag vill inte precis säga att den är grå utan mer vit aktigt, passar henne väldigt bra i mitt tycke btw.
    The Only Dependable Thing About the Future is Uncertainty - Amarant Coral.
  • Moxsen

Excuse me, please pass the salt

Skriv ett Off-topic-svar
    #4Postades 10 år sedan
    Samma här. drog den slutsatsen nästan med en gång ^^
    Va!? Var det där Moxsen?!!
    #5Postades 10 år sedan
    Ja,nu när jag tänker efter är det ju logiskt!!!Tack;)!!!!
  • Tidde

Hon den där

Skriv ett Off-topic-svar
    #6Postades 10 år sedan
    Är det någon som läst boken? Den kanske kan sprida lite ljus över frågan.

EDIT:

Googlade lite o hittade detta i ett forum:

"3. How come earlier when Sophie became young again, her hair turned brown again, but later her hair stayed gray?

I think this is meant to be a sort of overhang from the spell. In the book by Diana Wynne Jones(sp?), her hair is then described as being a silver colour. It is meant to show that she has been through the ordeal, survived and matured."
    Redigerades senast 10 år sedan av Tidde
    twitter.com/tildedrinkstea | tildedrinkstea.tumblr.com
    #7Postades 10 år sedan
    Jag tror även att det har att göra med att förhäxningen egentligen inte e bruten. Jag tror att den är mer sträckt av henne än bruten. Hon verkar ju se äldre ut igen så fort hon blir osäker. Hon säger ju det med när Hauru säger att hon visst är vacker, efter det så blir hon gammal igen och säger att det possitiva med att vara gammal är att man inte har något kvar att förlora. Jag tror att om hon blir tillräckligt osäker så kan hon fortfarande se äldre ut igen. Det har liksom blivit en del av henne. Sen blir hon förmodligen inte lika lätt så pass osäker längre. De e åtminstione vad jag trodde efter att ha sett filmen. ^^
    Diggy Diggy Hole
    #8Postades 10 år sedan
    Jag hoppas verkligen det kommer en uppföljare av filmen där hennes förhäxning blir bruten,fast det är inte så trovärdigt...eller???
    #9Postades 10 år sedan
    Du kan vara glad å veta att förtrollningen är bruten.
    Se om filmen och försök att se vart någonstans förtrollningen blir bruten.
    The Only Dependable Thing About the Future is Uncertainty - Amarant Coral.
    #10Postades 10 år sedan
    Det är rätt svårt att se...hon blir ung och gammal då och då.Hennes ålder går upp och ner.Jag har rätt svårt att dömma var hennes förtrollning blir bruten.
    #11Postades 10 år sedan
    Jag har nu kommit på när det är nog! xD

Edit: Oj kom på att jag kanske inte borde skriva de där xD
    De va lite spoiler, eller man kanske får skriva de här .. ??
    (Hade skrivit när jag tror att det är)
    Redigerades senast 10 år sedan av Wopsidaisy
    Diggy Diggy Hole
    #12Postades 10 år sedan
    Du kan ju alltid spoilertagga om du är osäker; [spoiler*]det du vill skriva[/spoiler*] (ta bort stjärnorna)
    Redigerades senast 10 år sedan av Yenetai
    "Näst efter barn och hundar är musik det djävligaste jag vet" - August Strindberg
    #13Postades 10 år sedan
    Tack!

Detta är då min teori..
    Spoiler: Det man glömmer är att Sophie och Calcifer gör ett deal. När Sophie bryter förbindelsen mellan Calcifer och Howl så bryter Calcifer Sophies förhäxning. Så i slutet när Sophie stoppar ner Howls hjärta i honom så bryter hon även förtrollning över honom och Calcifer. Så då borde även hennes förbannelse ha brutits vid de laget!
    Diggy Diggy Hole
  • Mayfly

Perfektionist

Skriv ett Off-topic-svar
    #14Postades 10 år sedan
    Citerar star
    Jag hoppas verkligen det kommer en uppföljare av filmen där hennes förhäxning blir bruten,fast det är inte så trovärdigt...eller???

Nej, knappast trovärdigt med en uppföljare, för även fast bok 2 är bra, så tror jag inte
    någon är så sugen på att göra anime/film av en bok som är väldigt lik sagan om aladdin. Sen så har dom avvikit alldeles för mycket från första boken och det skulle bara bli en massa frågor att svara på för att göra en uppföljare (som att förklara Sophies andra syrra som gifte sig med Trollkarlen Suliman och tar en del plats i tvåan.) Det hade varit kul att få se dock.

Det finns som sagt en till bok om Howl (eller deras universum i alla fall), men då har inte Sophie huvudrollen - fast hon är med på ett håll ändå.
    I boken så Spoiler: Har Sophie börjat bli en riktig häxa och - utan att avslöja allt för mycket... hon och Howl har fått en son (Morgan.)
    Jag längtar redan efter den tredje boken i "Castle/Slott"-serien som heter House of Many Ways och väntas komma någon gång under sommaren.

Annars så är det jag är mest missnöjd med filmen att dom helt sabbade delen om att Howl och Suliman kommer från en annan värld (Wales, vår värld), att dom inte tog med Sophies andra syster och hennes intensiva intresse för magi plus att trollkarlslärlingen Michael hela tiden får gå under namnet Marker/Markl/Mark.
    Och den svenska översättningen på DVD:n är hemsk då de har "döpt om" Howl till Hauro (till och med japanerna fick till ett bättre "Howl" än det försvenskade Hauro.)
    Görs det ingen research när dom ska översätta filmer till svenska? Dom borde väl veta att filmen var baserad på en engelsk bok och hålla sig till den (till och med i den engelska översättningen så har dom hållit sig till de rätta namnen - utom Michaels förstås.)

Bortsett från alla misstag och missnöjen så gillade jag filmen - det är ju som med de flesta andra bok till film, filmer.
    F R Ö J D: http://lotta.thefrojd.com
    #15Postades 9 år sedan
    Såg den på bio, och ja det var yttligare en bra Ghibli film helt enkelt
    Jag får allt, ni får resten
    #16Postades 9 år sedan
    Jo, bra, men inte i Spirited away klass :)

Tyckte filmen lämnade en del frågor obesvarade
    Kono bangumi wa goran no sponsaa no teikyou de okurishimasu.
    #17Postades 8 år sedan
    jag tycker den är lika bra som spirited away men det är kanske bara för att den här filmen var den första Ghibli filmen jag såg :) men jag rekommenderar starkt till er som inte sett den här att se den.
    ”This flower also has opposite meanings such as disappointment and loss hope” Tamaki
    ”Oh, it looks like Tamaki-senpai, quite pathetic” Haruhi
    #18Postades 8 år sedan
    den var väll bra men saken är jag förstår handlingen men inte mer
  • Yajirou

Sandwich shogun.

Skriv ett Off-topic-svar +
    #19Postades 7 år sedan
    Citerar TamaHaru
    jag tycker den är lika bra som spirited away men det är kanske bara för att den här filmen var den första Ghibli filmen jag såg :)

Kanske troligen för att du såg denna först, men enligt mig är denna änny bättre :P. Massor med småhumor och grymma detaljer gjorde denna asbra.

Fast jag stör mig på den där Spoiler: Tjocka kärringen som gav Sophie den där förtrollningen och senare i filmen säger att hon inte kan ta bort den. What a bitch. Men kärringen förtjäna det hon fick hos "kungen" haha Lose everything and get even uglier!
    Onegai Pedro.
    #20Postades 6 år sedan
    Gyaaa! Jag ska läsa boken för den här filmen är Grym!
    Destroy the CUTENESS!!!
Visar 1-20 av 20

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen