forum .

Anime / Fruits Basket .

Fruits Basket

. sida 1 av 5

#1Postades 11 år sedan
    I den här tråden diskuterar vi Fruits Basket

Frågor om nedladdning/problem med att spela upp filer undanbedes, men kan om de måste, ställas som ett Off Topic-svar genoma att trycka på Skriv ett Off-topic-svar en liten bit ovanför den här texten.
    #2Postades 10 år sedan
    hej! någon som känner till om avsnitt 17 är bortaget i dvd versionen av serien? (eller om jag bara haft otur) kom över hela FB på dvd med svensk text, men det visade sej att avsnitt sjutton saknades. kan man kanske ladda ner detta någonstans??
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
    #3Postades 10 år sedan
    Näe, det bör den inte vara. Det står inte att det ska vara nån recap av tidigare avsnitt heller. Mer info här: anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=34&expand=1880#eid_1880

Är väl lite klurigare att ladda ner avsnittet eftersom serien är licenserad (och man ska väl försöka undvika tipsa om sånt :)), men på t ex youtube såg jag att nån laddat upp episod 17 med spansk text, finns kanske med engelsk oxo.

youtube.com/results?search_query=fruits+basket+17&search=Search
    #4Postades 10 år sedan
    nä,men avsnitt nummer 17 är det sista avsnittet på vol.4.Det kan också vara lätt glömmt att sätta in det på DVD:n.Synn:(
    Redigerades senast 10 år sedan av star
    Let's stay together itsumo
    #5Postades 10 år sedan
    Vet någon vad Fruits basket betyder?????
  • Arimaki

( `Д´) 燃えるゼ!

Skriv ett Off-topic-svar
    #6Postades 10 år sedan
    Fruktkorg.
    これが読めるなら・・・あいにく、すでにオタクになっちゃった~。(;´Д`) でもね、心配は無用だ!俺もそうだから!一緒に、明るい未来を作ろう~( ´ー`)。
    #7Postades 10 år sedan
    En liten fråga till...VARFÖR DÅÅ????Jag menar den har inget alls med fruktkorgar att göra!!!!
  • Arimaki

( `Д´) 燃えるゼ!

1 svar i Off-topic. Besvara/visa inlägg
    #8Postades 10 år sedan
    Hehe, det skulle man lätt kunna tro, men så är det faktiskt inte.

Namnet kommer från en populär barnlek som kallas för Fruits Basket (ibland heter den lite olika, som typ Fruit Salad (Fruktsallad), Fruit Bowl (Fruktskål) etc). Den är ganska snarlik det vi känner till i Sverige som "Hela havet stormar".

Hursomhelst, leken går ut på att man delar upp en massa personer i jämna grupper, och ger varje grupp ett namn på en frukt. Sen så ställer man upp en massa stolar formade som en ring.
    En person blir lämnad utan en stol, och denne person ställer sig i mitten. Personen i mitten ropar upp namnet på en frukt, och gruppen med denna frukt måste ställa sig upp och hitta en ny stol att sätta sig på.
    Samtidigt måste även personen som inte hade någon stol försöka ta en stol, och på så sätt fortsätter det med att någon alltid blir utan stol, och får ropa upp ett namn på en frukt.

I fruits basket (animen), så får man se hur huvudpersonen, Tohru Honda, alltid fick namnet "onigiri" (Betyder risboll på svenska).
    Eftersom onigiri inte är ett namn på en frukt så blev det aldrig hennes tur att leka.

Nu finns det dock massvis med variationer på den här leken, så det kan variera med regler och sånt, men det är ungefär så det går till.
    Redigerades senast 10 år sedan av Arimaki
    これが読めるなら・・・あいにく、すでにオタクになっちゃった~。(;´Д`) でもね、心配は無用だ!俺もそうだから!一緒に、明るい未来を作ろう~( ´ー`)。
    #9Postades 10 år sedan
    Alla olika personer/djur är sammlade i samma korg, att olika frukter kan vara i en korg.
    kanske :P och Tohru Honda är ju risbollen i fruktkorgen.
    Det är också en barn lek.
    #10Postades 10 år sedan
    EDIT: Ach, Arimaki var före mig. Att jag missade det! .__.

Det finns en lek som kallas för Fruktkorg. I kort går den ut på att alla deltagare blir indelade i olika frukter, och när fruktens namn ropas ut skall alla med den frukten byta plats med varandra. När Tohru lekte den här leken som barn fick hon "risboll" som frukt, ett elakt trick för att mobba henne, eftersom risboll aldrig kommer ropas ut. Genom serien börjar hon känna sig som en del av Sohma-klanen, som får vara med och är en del av de andra.

Wikipedia har en rätt bra, mer utförlig förklaring.
    Redigerades senast 10 år sedan av Zeedox
    Iä! Iä! Cthulhu fhtagn! Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah-nagl fhtagn! Mene, mene, tekel, upharsin!
    #11Postades 10 år sedan
    Aha,just det,Tohru Honda blev ju retad när hon var ett litet barn(stackare).Hon insåg att en risboll ej passar in i en fruktsallad.I shoma-familjen är det helt annorlunda.Hon kan vara den hon är och känna sig som en del av fruktsalladen och gör fruktsalladen god.Jag gillar särkillt Tohru Honda som person.Hon har ett helt annat tankesätt än alla andra.T.ex.Kyo.Tohru ville bli katt i horoskop när hon var liten.Hon fortsätte vilja det.Om en annan människa hade sett Kyo så hade dem slutat vilja vara katt.Tohru vill och andra sidan bli katt mer och mer.Fruits basket handlar rätt mycket också om det vanliga i livet som man inte tänker på.Kraften att skratta,gråta,leva och känna sig värdefull m.m.Jag har aldrig tänkt på dem sakerna,tills jag såg Fruits basket.Jag tycker Fruits basket är helt rätt serie att se,det väcker nya tankar hos en och ser livets gåvor.Rätta mig om jag har fel=D!!!!
    Redigerades senast 10 år sedan av star
  • Firiel

dimensionshäxa

Skriv ett Off-topic-svar
    #12Postades 10 år sedan
    Jag såg klart den här serien igår och gillade, som "alla andra", den mycket. Men en sak som förvirrar mig en del är det här med vilka djur karaktärerna ändras till. Alltså, är det verkligen meningen att de ska vara födda i samma tecken som "sitt" djur? Det funkar verkligen inte med åldrarna... Till exempel så sägs det att Shigure och Hatori är jämngamla, men hur jag än ser på det är det sex år mellan draken och hunden. Och det är för många år för att de ska kunna klassas som lika gamla. Kisa skulle vara äldre än Momiji, osv. Nu vet jag bättre än att lita på karaktärsbeskrivningar på dvd-boxar, men vet någon om det verkligen nämns att personen ska vara födda i i tecknet ifråga? Tittar jag på fel zodiak? Är det helt enkelt ingen koppling och jag grubblar i onödan? ;-)
  • VerChe

jag är en katt =^.^=

Skriv ett Off-topic-svar V
    #13Postades 10 år sedan
    Allstå, det finns flera årtal inom ett djur i zodiaken att vara född i. så det finns inte bara ett.. jag tror att du mest syfter på att draken är född i 1970 och sedan hunden är i 1964... där har vi ju då de sex år skillnaden. MEN! det finns sedan flera årtal!

Här nedan har jag gjort en fin förklaring över alla djuren i den kinesiska zodiaken ^^

KINESISKA ZODIAKENS MEDLEMMAR
    -djuren och deras egenskaper-

- Råttan: 1960, 1972, 1984,1996 – (positiva drag: fantasifull, ambitiös, generös för sina nära och kära, negativa drag: temperamentsfull)
    - Oxen/kon: 1961, 1973, 1985, 1997 – (positiva drag: inspirerande, noggrann, begåvade ledare, negativa drag: envis, strikt personlighet)
    - Tigern: 1962, 1974, 1986, 1998 – (positiva drag: modig, oförutsägbar, älskvärd, negativa drag: aggressiv, överkänslig)
    - Kaninen: 1963, 1975, 1987, 1999 – (positiva drag: hängiven, trevlig, talangfull, negativa drag: alldeles för sentimental, undviker konflikter
    - Draken: 1964, 1976, 1988, 2000 – (positiva drag: intelligent, entusiastisk, godhjärtad, negativa drag: Bossig, högljudd)
    - Ormen: 1965, 1977, 1989, 2001 – (positiva drag: romantisk, smart, vacker, negativa drag: fåfäng, gillar att skjuta upp saker och ting)
    - Hästen: 1966, 1978, 1990, 2002 – (positiva drag: kunnig, äventyrlig, glad, negativa drag: otålig, självisk)
    - Fåret; 1967, 1979, 1991, 2003 – (positiva drag: kreativ, ärlig, passionsfull, negativa drag: oorganiserad, blyg)
    - Apan: 1968, 1980, 1992, 2004 – (positiva drag: uppfinningsrik, underhållande, stark personlighet, negativa drag: opålitlig)
    - Tuppen: 1969, 1981, 1993, 2005 – (positiva drag: modig, ambitiös i arbete, negativa drag: arrogant, självisk)
    - Hunden: 1970, 1982, 1994, 2006 – (positiva drag: ärlig, generös, trofast, negativa drag: tystlåten, cynisk)
    - Vildsvinet: 1971, 1983, 1995, 2007 – (positiva drag: pålitlig, uppriktig, tolerant, negativa drag: blyg, kort stubin)

så, där kan man se vilka år det finns, vad det har för egenskaper osv... hoppas att det här kan typ svara på din fråga.. eller så var jag dum nog och inte förstod din fråga!
  • Firiel

dimensionshäxa

Skriv ett Off-topic-svar
    #14Postades 10 år sedan
    Oj, tack för ansträngningen, men det besvarar inte så mycket tyvärr. Visst finns det andra år, och det går ju i cykler så att det ALLTID är sex år mellan hunden och draken. Det stämmer helt enkelt inte med åldrarna. Säg till exempel att Kisa är född i tigerns år (vilket i så fall borde vara 1986 om man tänker på när mangan kom). Hon och Hiro är ungefär lika gamla, men om man ser när fårets år är skulle han vara antingen fem år yngre eller sju år äldre, och inget av det kan ju stämma...

Jag har ju fattat att de har skippat kopplingen till födelseår i berättelsen, men jag tycker fortfarande att det är lite frustrerande eftersom jag VILL att det ska stämma. :)
  • VerChe

jag är en katt =^.^=

#15Postades 10 år sedan
    hahaXD okej nu förstår jag dig! ^^ ja, det är ju lite konstigt... ledsen att jag inte kunde svara din fråga! anyway! så är frutis basket enligt mig verkligen en av de bästa.. animen är kanske inte så snygg animerad men ärligt talat så är det handlingen som lyfter fram det hela! och sen när man läser mangan så blir allt så mkt bättre! Jag har gjort värsta fördjupningsarbete med Fruits Basket som skolarbete i svenska! det blev typ 17 sidor med massa prat och analys om handlingen och om karaktärerna! SÅ JAG ÄLSKAR FRUITS BASKET!! YATTA ^^
  • Saya

s p a m m e r

Skriv ett Off-topic-svar
    #16Postades 10 år sedan
    Jag har ett riktigt "dilemma" om Fruits Basket! Nämligen - hur kan Kyo vara född i Kattens år då det inte ens existerar?! Det är ju helt vrickat! :S
    せかいをかくめいするちからを
  • Firiel

dimensionshäxa

Skriv ett Off-topic-svar
    #17Postades 10 år sedan
    Haha, vi konstaterade ju precis att knappt någon är född i "rätt" år. Men eftersom Kyou och Yuki verkar vara lika gamla så hoppas jag stenhårt på att båda är födda i råttans år. För att det skulle störa Kyou så vansinnigt mycket. ;)
    Redigerades senast 10 år sedan av Firiel
  • VerChe

jag är en katt =^.^=

#18Postades 10 år sedan
    hhe, det är lite komplicerat! för som sagt finns det inte kattens år! men jag tyckte om det du nämnde Firriel om att Kyo är också född i råttans år... det skulle vara intressant om han vore det... ^^
    #19Postades 10 år sedan
    Alltså, de olika karaktärerna är ju inte födda i sina respektive år, jag menar, haru och momiji är lika gamla, precis som ayame, hatori och shigure. Så det skulle inte fungera, isåfall skulle t.ex momiji vara två år yngre än haru. Fast det kanske han är mentalt :P
    #20Postades 9 år sedan
    -.- Har också funderat på det där.

Blev rörd av det sista avsnittet. Började nästan gråta <--- seriös
    ゆめやない
Visar 1-20 av 85

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen