• Firiel

dimensionshäxa

Skriv ett Off-topic-svar
    #1Postades 2 år sedan
    Det nya året är här, och med det en alldeles ny anime-säsong! Eller ny och ny, nästan hälften av serierna som har premiär är uppföljare. Men de kan vara nog så efterlängtade, så håll till godo!

När börjar de?
    De flesta vi listat börjar under januari månad men några har premiär i februari eller mars, och någon dök upp redan i december. Risken för förseningar finns givetvis.

Övrig info
    Genrer som nämns är gissningar. Efter bilder och annan info lägger vi helt enkelt en gissning på vad det kan vara för typ av anime. Beskrivningen av vissa anime lider även den av risken att vara lite felaktig, då den samlats ihop från hemsidan och/eller bloggar och sidor på nätet.

Ett stort tack till Auri, Hauii, Lambo-Kun, Tsukasa-san, wacko och Yajirou som hjälpt till att skriva texter!

Anime-vintern 2015 är här!
    Bild

Vinterns serier
    Säsongens nya serier! Vissa är hypade, andra har man inte riktigt hört lika mycket om... eller alls. Eftersom det är ganska få serier som kommer den här gången har jag inte gjort någon indelning mellan nykomlingar och uppföljare.

Absolute Duo
    Genre: Action, Övernaturligt, Skolmiljö, Harem

”Blaze” är ett vapen som är en manifestation av sin ägares själ. Tonårskillen Tooru söker sig till Kouryou Academy, en skola som lär folk som kan manifestera Blaze att hantera dem i strid. Det visar sig dock att han skiljer från normen: hans Blaze är inte ett vapen utan en sköld. Skolan praktiserar ett ”Duo”-system där eleverna delas upp parvis, och Tooru kommer att bo tillsammans med Yurie, en vacker flicka med silverfärgat hår.

Baseras på en lättromanserie och verkar ungefär lika nyskapande som potatisbullar. Gäsp. (4:de januari) - Firiel

Info på Animecka

Assassination Classroom
    Genre: Action, Komedi, Skolmiljö, Övernaturligt

Eleverna i klass 3-E har ett uppdrag: att döda sin lärare, en utomjording som liknar en bläckfisk-varelse med bisarra krafter och superstyrka, innan examen. Han har redan förstört månen och har hotat att förstöra jorden om de inte dödar honom inom ett år. Hur ska denna klass av missanpassade ungdomar hinna döda en av de bästa lärare som de någonsin har haft i tid?

Ärligt, detta låter ganska flamsigt jämfört med var jag brukar se på men varför inte!? Låter som en anime man kan se när man bara känner att man behöver flamset. (9:de januari) - Hauii

Info på Animecka

Death Parade
    Genre: Drama, Psykologisk, Övernaturligt

Upprinnelsen till den här titeln var en OVA som producerades 2013 inom ramarna för Anime Mirai, ett projekt som finansieras av den japanska regeringen och som syftar till att uppmuntra nya animatörer. OVA:ns namn var Death Billiards, och den handlade om baren Queen Dekim, där nyligen avlidna personer tas in och blir bedömda innan de skickas vidare till livet efter detta. Bedömningen sker genom olika barspel, t.ex. biljard eller dart, och under spelets gång kommer deltagarnas sanna natur att utforskas. I Death Parade har konceptet i OVA:n utvecklats till en hel serie.

Det här är en anime som jag tror kan bli riktigt bra. OVA:n var intressant och handlingen, som gissningsvis kommer att vara ganska mörk och filosofisk i tonen, har stor potential. Serien produceras av Madhouse vilket också känns lovande. (9:de januari) - Auri

Info på Animecka

Go! Princess Precure
    Genre: Action, Magiska Flickor, Kvinnlig Vänskap

Haruka är 13 år och har precis börjat högstadiet på en internatskola. Haruka har älskat prinsessor sedan hon var liten och drömmer om att själv bli en! När hon var liten fick hon en ”Dress Up Key” av en prins vid namn Kanata, och med dess hjälp förvandlas hon till Cure Flora! Snart blir hon vän med två andra Precure-tjejer och tillsammans slåss de mot häxan Despair som vill förvandla alla världens drömmar till förtvivlan.

Nytt år, ny Precure! Den här gången utlovas förnyelse av franchiset, och ett av de nya element som redan nu syns är internatskolemiljön och att tjejerna alltså inte bor med sina familjer. Jag har trofast följt Precure-serierna de senaste fem åren, men tröttnat en aning eftersom konceptet blir lite väl uttjatat. Därför är den eventuella förnyelsen uppskattad. Det blir i vilket fall som helst säkerligen en trevlig barnserie med älskvärda hjältinnor. (1:a februari) - Firiel

Info på Animecka

JoJo no Kimyou na Bouken: Stardust Crusaders - Egypt Hen
    Genre: Action, Superkrafter, Muskelmän

Efter att ha anlänt till Egypten så ska Joseph och Jotaro Joestar (JoJo) och deras vänner nu hitta Dio, mannen som stal Jonathan Joestars kropp. Joestar och deras vänner ska nu leta efter Dio i Egypten innan tiden rinner ut för Jotaros mamma, som inte klarar av förbannelsen Stand, som familjen fått sedan de fick veta att Dio lever. Hinner de kraftiga Joestar-männen med vänner döda sin ärkefiende med sina egna Stand-krafter innan det är försent? Det återstår att se.

Efter att ha följt JoJo 1 sen första arcen och JoJo 2 samt JoJo 3 i de två senaste så kommer detta bara bli för grymt. I förra säsongen fick vi följa JoJo-männen under deras resa från Japan till Egypten medans Dios onda tjänare försökte stoppa dem men misslyckades, så jag kan inte ens gissa vad för grymheter de kan hitta på nu när de närmar sig Dio. (9:de januari) - Yajirou

Se den lagligt på Crunchyroll!

Info på Animecka

Kamisama Hajimemashita 2
    Genre: Fantasy, Romans, Komedi

Efter att ha blivit lämnad av sin far så fann sig Nanami både hemlös och familjelös. Men turen vände och nu lever Nanami som Gud i ett tempel med egna demoner omkring sig. Trots att hon stormtrivs så är det ibland svårt att leva med någon man är kär i – särskilt om det är en demon.

Jag älskar mangan Kamisama Kiss, och jag gillade inte alls tonen på den första animen. Den var flummig och barnslig på seriösa områden. För er som inte läst mangan så kan jag förstå om man vill ha ett slut på de historier som påbörjades i säsong 1, och därför tycker jag det är bra att det blir en säsong 2. Jag hoppas de förbättrar den från förra bara! (5:e januari) - wacko

Info på Animecka

Koufuku Graffiti
    Genre: Komedi, Vardagsliv, Matlagning

Ryo är en elev på högstadiet som bor ensam. Hon vet hur man lagar riktigt bra mat och använder detta för att skapa nya relationer, för att få vänner, genom sin matlagning.

Mangan är fylld av detaljerade bilder på olika rätter och så vidare, och detsamma gäller för animen. Så om du har intresse för mat på något sätt, äta/laga/kolla på, så är nog detta något att se! Gillar själv både att laga och äta mat så ska se till att kolla in denna anime, fast med en tallrik mat till hands så jag inte blir alltför hungrig :) (8:de januari) - Hauii

Info på Animecka

The Rolling Girls
    Genre: Sci-Fi

Efter det Stora Tokyo Kriget så försvann landet känt som Japan, kvar finns en massa nationer. Varje nation är styrd av en Mosa som har en egen armé, vars mål är att erövra allt i sin väg. Sedan finns det fyra tjejer, Nozomi, Yukina, Ai och Chihaya som reser genom det forna landet för att förändra sig själva, och sin värld!

Den här serien verkar flippad. Färger i överflöd och teknologi (magi?) som är spårad. Det känns som denna verkligen är en hit eller miss. Animationen är i min stil, levande, lite Kill la Kill-känsla över det hela. Vi får se om den är något att ha eller inte! (10:de januari) - wacko

Info på Animecka

Seiken Tsukai no World Break
    Genre: Action, Magi, Skolmiljö

Serien utspelar sig på en gymnasieskola där så kallade saviors, ungdomar som har minnen från sina tidigare liv, samlas. Det finns två olika typer av saviors: Shirogane, som strider med vapen som har sitt ursprung i krafter i deras egna kroppar, och Kuroma, som strider med magi. Vår huvudperson, en pojke vid namn Moroha Haimura, är den första människan i historien som har förflutna liv både som Shirogane och Kuroma.

Ytterligare en serie den här säsongen där magi och fanservice möts i skolmiljö! Baserad på en lättromanserie är den också. Tycker det verkar ganska tråkigt och intetsägande, men man kan ju aldrig veta. (11:e januari) - Firiel

Eller på Viewster!

Info på Animecka

Shinmai Maou no Testament
    Genre: Action, Fantasy, Ecchi

Gymnasiekillen Toujo Basaras excentriske pappa gifter plötsligt om sig, och Basara får två nya, vackra småsystrar! De visar sig dock vara allt annat än vanliga tjejer, i själva verket är de en nybliven demonhärskare och en succuba. Basara finner sig snart ha inträtt i ett förbund med Mio, men många andra demoner och hjältar är ute efter hennes liv!

Lättromanen serien bygger på är skriven av samma författare som Hagure Yuusha no Estetica, så om ni gillade den kanske även detta faller i smaken. Jag tror det blir mer ecchi än magi och därför inget för mig. (7:de januari) - Firiel

Info på Animecka

Tantei Kageki Milky Holmes TD
    Genre: Komedi, Detektiver

Milky Holmes är de mest populära detektiverna på Holmes Detektivakademi och dessutom ättlingar till de mest välkända mästerdetektiverna i historien. Dessa fyra unga flickor jobbar för att stoppa den ökända tjuvligan Gentlemannatjuvarnas Imperium.

Detta är den fjärde säsongen av denna parodiska komediserie om de fyra inkompetenta detektiv-studenterna. Efter en mer allvarsam tredje säsong hoppas jag på att denna serie återgår till sina rötter, där humorn ligger i de absurda episodiska situationerna. Bland annat måste världen räddas från en ister-apokalyps eller om en flykt från ett sjögurka-samlade fångläger, som vaktas av en muskelman klädd i en haj-dräkt, ridandes på en gigantisk bläckfisk. (3:e januari) - Lambo-Kun

Info på Animecka

Yoru no Yatterman
    Genre: Äventyr

När Yattermännen besegrade Dorombo-gänget grundade de kungariket Yatter på en ö i havet. Många år senare är dock allt inte som det ska, Yatterlandet är fattigt och de styrande förtrycker folket. Som en motreaktion framträder en kvinna vid namn Leopard, en ättling till de gamla Yattermännens ärkefiende Doronjo.

Denna serie är ett projekt för att fira originalserien Time Bokans 40-årsjubileum. Jag vet egentligen ingenting om originalserien, men flera av Tatsunoko Productions andra gamla superhjälteserier från 70-talet har fått sig en ny andning genom rejäla omarbetningar på senare tid, såsom Casshern Sins och Gatchaman Crowds. Jag gillade dessa nya serier rejält, trots att jag inte kände till originalen där heller, och hoppas på att denna serie kan göra något liknande för Yatterman! Om jag förstått saken rätt verkar twisten med den här nyversionen vara att ättlingar den gamla seriens skurkar är hjältar den här gången, medan ”hjältarna” är ondingar. (11:e januari) - Firiel

Se den lagligt på Viewster!

Info på Animecka

Vi som inte fick vara med
    Ytterligare några titlar som antingen inte verkade tillräckligt intressanta, hade alltför lite information för att göra något av vid skrivtillfället eller som jag helt enkelt inte orkade skriva om.

Anime de Wakaru Shinryounaika
    Aoki Hagane no Arpeggio: Ars Nova DC
    Doamaiger D
    Dog Days’’
    Doraemon: Nobita no Space Heroes
    Edogawa Conan Shissou Jiken: Shijou Saiaku no Futsukakan
    Hana to Alice: Satsujin Jiken
    Hitsugi no Chaika OVA
    Hoozuki no Reitetsu OVA
    Idolmaster: Cinderella GirlsSe den lagligt på Daisuki!
    Ikkitousen: Extravaganza Epoch
    Juuou Mujin no Fafnir
    Kaitou Tenshi Twin Angel: Kyun Kyun Tokimeki Paradise!! OVA
    Ketsuekigata-kun! 2
    Kidou Senshi Gundam: The Origin
    Military!Se den lagligt på Crunchyroll!
    Minna Atsumare! Falcom Gakuen SC
    Pankis! 2 Jigen
    PriPara: Minna Atsumare! Prism Tours
    Psycho-Pass Movie
    Q Transformers: Kaette Kita Convoy no Nazo
    Shounen Hollywood: Holly Stage for 50
    Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu: Yotarou-hen
    Sidonia no Kishi Movie
    Tales of Zestiria: Doushi no Yoake
    Tsukimonogatari: Yotsugi Doll
    Witch Craft Works OVA

Slutord

Ja, det var ju inte någon imponerande lång lista den här gången, men förhoppningsvis är det kvalitet framför kvantitet! :) Vad ska du se i vinter?
    Redigerades senast 2 år sedan av Firiel
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
    #2Postades 2 år sedan
    Snyggt Firiel!

Kuroko no Basket kommer jag kolla på när den är färdig!

...sedan så kommer jag se Durarara nästa jul då jag har tid och se om den första serien lagom till den sista delen x)
    "I have a father?"
    #3Postades 2 år sedan
    Jag kommer att kolla på:
    Durarara!!x2 Shou
    Koufuku Graffiti
    Saenai Heroine no Sodatekata
    The Rolling Girls
    Redigerades senast 2 år sedan av Tsukasa-san
    恥ずかしいセリフ禁止!
    #4Postades 2 år sedan
    Jag kommer att kolla på dessa 2 anime
    Sengoku Musou
    Junketsu no Maria
  • Miku-chan

No Anime No Life

Skriv ett Off-topic-svar
    #5Postades 2 år sedan
    De enda som fångar mitt intresse är då Kamisama Kiss 2 och Tokyo Ghoul A sen så får vi väl se om jag hittar några andra godbitar.
    ~The people who smiles the most is the people who suffers the most~
  • Lambo-Kun

Inspector Spacetime

Skriv ett Off-topic-svar
    #6Postades 2 år sedan
    Har insätt att alla de serier jag är riktigt exalterad över att titta på denna säsong är uppföljare, förutom Yuri Kuma Arashi.

Kommer att titta på:
    Aldnoah.Zero 2 - Ett skenande tåg som har kört ur sitt spår, vill se var den kraschar.
    Durarara!!x2 Shou - Kommer nog vänta till nästa år, när allting är över.
    JoJo no Kimyou na Bouken: Stardust Crusaders - Egypt Hen - Världen kan aldrig få för mycket JoJo!
    Kuroko no Basket 3 - Även här kommer jag vänta tills serien är över så att jag kan ha ett maraton.
    Tantei Kageki Milky Holmes TD - Stort fan av de första säsongerna så kommer såklart titta på detta.
    Tokyo Ghoul √A - Ser mycket fram emot denna efter slutet på första!
    Yuri Kuma Arashi - Ikuhara. Behöver inte veta så mycket mer för att titta på denna.

Kommer att kanske titta på:
    Assassination Classroom - Har inte varit så imponerad över Shounen Jumps senaste material.
    The Rolling Girls - Är försiktigt hoppfull att detta bli en charmig serie.
    Redigerades senast 2 år sedan av Lambo-Kun
    "En fisk?! Du ser ju fan ut som en MÖRT!" - Kalle Anka
  • MasaReviews

Storyälskare, språkare, livsnjutare

Skriv ett Off-topic-svar
    #7Postades 2 år sedan
    Verkar som en ganska lugn och avslappnad säsong, men givetvis finns det lite grejer som tilltalar en. (Och andra inte så men dem kommer jag se ändå)
    Aldnoah.Zero 2 (Tidigare nämna "inte-så-sugen-på-serien")
    Death Parade (Konceptet verkar smått intressant och den är av Madhouse)
    Durarara!!2x Shou (Äntligen!)
    Jojo's Bizarre Adventure: Stardust Crusaders 2 (Antagligen det jag mest ser fram emot)
    Kuroko no Basket 3 (Kommer stocka, som jag gjorde med andra säsongen och av misstag med första)
    Rolling Girls (Studio Wit är intressanta.)
    Tokyo Ghoul √A (Mer TG yes!!!!!)
  • Firiel

dimensionshäxa

Skriv ett Off-topic-svar
    #8Postades 2 år sedan
    De jag längtat efter med all min fangirl-glöd:
    Soukyuu no Fafner: Dead Aggressor – Exodus - Har längtat sedan den annonserades för snart fyra år sedan, och efter massor med förseningar är det äntligen dags! Vet att folks åsikter om första serien går väldigt mycket isär, men jag gillade den verkligen, även om jag inte alltid begrep den...
    Yuri Kuma Arashi Ikuhara överdoserar på Ikuhara-tropes, det kommer på SÅ skumt och SÅ bra.

De jag ser fram emot:
    Assassination Classroom Har läst lite av mangan, och tror det blir en riktigt kul shounen.
    Binan Koukou Chikyuu Bouei Bu Love! Precure-parodi med killar! Typ. Kan bli hur kul som helst. Eller hur dumt som helst. Eller båda delarna.
    Death Parade Tyckte riktigt bra om Anime Mirai-filmen, så det verkar riktigt lovande!
    Durarara!!x2 Shou ÄNTLIGEN!
    Hoozuki no Reitetsu OVA Tv-serien var grym, så dessa är självskrivet.
    JoJo no Kimyou na Bouken: Stardust Crusaders - Egypt Hen Älskar fortfarande Jojo mer som fenomen än att faktiskt titta på, men det kommer jag såklart göra i alla fall!
    Kamisama Hajimemashita 2 Mysig shoujo-fantasy!
    Tokyo Ghoul √A Var kluven till första säsongen, men den slutade spännande, så jag har hopp om uppföljaren!
    Tsukimonogatari: Yotsugi Doll Alla Monogartari-avsnitt är obligatoriska.

De jag antagligen kommer se, utan större förväntningar:
    Aldnoah.Zero 2 Tyckte första säsongen var rätt trist, men det blir nog att jag kollar ändå...
    Go! Princess Precure Mysiga magiska tjejer.
    Hitsugi no Chaika OVA Antagligen nåt fanservice-avsnitt, men man är väl komplettist. :)
    Junketsu no Maria Kan bli riktigt bra, kan bli kasst, men jag har förtroende för författaren och Production I.G
    Ketsuekigata-kun! 2 Blodgruppsstereotyper med bra röstskådespelare. Inte jättekul, men avsnitten är ju korta.
    Psycho-Pass Movie Brukar alltid glömma bort att titta på långfilmer, men den här kan jag ju inte missa när det dyker upp så småningom...
    The Rolling Girls Verkar rätt fantasifullt!
    Saenai Heroine no Sodatekata Det är ju noitaminA, så obligatoriskt, men det stör mig att vinter-blocket kommer utgöras av två shounen-romanser. Säkert inget fel i serierna i sig, men det känns inte som om blocket syfte inte är relevant längre...
    Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu: Yotarou-hen Baserad på en prisbelönad josei-manga, inte en chans att jag missar det!
    Yoru no Yatterman Kan bli intressant, men jag avvaktar...
  • Yaana

The Spoon Commander

Skriv ett Off-topic-svar
    #9Postades 2 år sedan
    Måste hinna ikapp höstsäsongen men som tur är så är det inte mycket som tilltalar mig denna säsong så det bör nog gå. :P

Kommer följa/se:
    Durarara!!x2 Shou Så man har väntat!! :3 Hoppas det är lite mer fokus på de intressanta karaktärerna denna gång.
    Kamisama Hajimemashita 2 Följer mangan. Lagom mys-serie men inte så hög prio.
    Kuroko no Basket 3 MER! :D
    Sengoku Musou Sengoku-period? Igen? Yes.
    Tokyo Ghoul √A Endast slutet av den första säsongen leder mig hit.
    Psycho-Pass Movie Psycho-Pass har inte lämnat besvikelse efter sig ännu. More is fine, fine.
    Redigerades senast 2 år sedan av Yaana
    "Barbarian! You're beyond reason." - Munakata Reishi
    "You didn't think you could actually change my mind, did you? That's so not your style." - Suoh Mikoto
    #10Postades 2 år sedan
    Vintersäsongen verkar bli ganska lugn för mig. Blir nog bara att kolla på Assassination Classroom i hopp om att den är skoj att se på! Även Koufuku Graffiti för att mat, varför inte liksom!? Ser framemot att se den, det är helt klart :)
    Redigerades senast 2 år sedan av Hauii
    Det som har hänt är det förflutna och jag skall icke se tillbaka på det och ångra mig, istället ska jag koncentrera mig på nutiden och se fram mot framtiden.
Visar 1-10 av 10

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen