• Firiel

dimensionshäxa

Skriv ett Off-topic-svar
    #1Postades 2 år sedan
    Lagom till påsk är den nya anime-säsongen här! Det är riktigt många serier som har premiär den här gången, så du hittar säkert någonting som faller dig i smaken!

När börjar de?
    De flesta vi listat börjar under april månad men vissa har premiär i maj och några startade redan i mars. Risken för förseningar finns givetvis.

Övrig info
    Genrer som nämns är gissningar. Efter bilder och annan info lägger vi helt enkelt en gissning på vad det kan vara för typ av anime. Beskrivningen av vissa anime lider även den av risken att vara lite felaktig, då den samlats ihop från hemsidan och/eller bloggar och sidor på nätet.

Ett stort tack till Auri, Charls, HizuMaki, Lambo-Kun, wacko, Yaana och Yajirou som hjälpt till att skriva texter!

Anime-våren 2015 är här!
    Bild

Nykomlingarna
    Säsongens nya serier! Vissa är hypade, andra har man inte riktigt hört lika mycket om... eller alls.

Arslan Senki
    Genre: Fantasy, Äventyr

I landet Pars ligger staden Ecbatana, som blomstrar under den mäktige kung Andragoras styre. Kungens son Arslan verkar dock inte ha vad som krävs för att bli regent. När Arslan är 14 år gammal skickas han ut i strid, men allt går fel och den våldsamma grannationen Lusitania tar makten över Pars. Tillsammans med sina vänner och förtrogna måste Arslan nu göra vad han kan för att återerövra riket.

Anime baserad på en manga av Arakawa Hiromu (Fullmetal Alchemist, Gin no Saji). Historien i mangan bygger i sin tur på en serie fantasyromaner skrivna av den berömde författaren Tanaka Yoshiki, som bland annat även ligger bakom Legend of the Galactic Heroes. Animen regisseras av Abe Noriyuki (Bleach, Great Teacher Onizuka, Kuroshitsuji Book of Circus). (5:e april) - Auri

Se den lagligt på Viewster!

Info på Animecka

Hibike! Euphonium
    Genre: Musik, Skolmiljö

Kumiko Oumae var medlem i skolans blåsorkester i högstadiet. Nu när hon har startat gymnasiet bestämmer hon sig för att fortsätta i den nya skolans klubb tillsammans med sina nya klasskamrater, Hazuki och Sapphire. Väl inne i lokalen träffar Kumiko en gammal orkestermedlem som hon hade en incident tillsammans under föregående år.

Kyoto Animation kommer återigen med en musikfokuserad anime. Jämförelserna med K-ON kommer såklart att vara många men den denna gång hoppas jag personligen att vi får se ett större fokus på själva orkestern än vilken slags tårta flickorna ska äta. (7:e april) - Lambo-Kun

Se den lagligt på Crunchyroll!

Info på Animecka

Kyoukai no Rinne
    Genre: Komedi, Romans, Övernaturligt

När Sakura Mamiya var ung så gick hon vilse i skogen bakom sin farmors hus. När hon väl återvände så hade hon plötsligt mystiska krafter vilket gjorde att hon kunde se spöken. Som tonåring i nutid önskar hon att spökerna ska lämna henne ensam. En dag dyker en klasskompis, Rinne Rokudo, upp i skolan. Han är nästan aldrig i skolan och Sakura inser att han inte är sågon vanlig skolpojke.

Detta lär bli en lite längre anime baserat på mängden av mangavolymer. Med romans, komedi och övernaturligt så kan detta vara något roligt och intressant. Fast övernaturligt är inte min smak men detta kan ändå ge något extra beroende på hur storyn går. (4:e april) - Yajirou

Info på Animecka

Ninja Slayer From Animation
    Genre: Action, Ninjor

Dags igen för en ny anime av Trigger! (senast med Kill la Kill och Inou-battle), och då kan man förvänta sig en galen historia med väldigt unik animering och knasiga skämt. Denna gång så gör Trigger en anime på en japansk sci-fi-roman som handlar om Kenji Fujikido vars fru och barn blir dödade under ett ninjakrig vilket leder till att Kenji blir besatt av en ninjasjäl vid namn Naraku Ninja. Kenji tar rollen som ”Ninja Slayer” och ska nu ta hämnd på alla onda ninjor som har gjort hans liv till ett helvete.

En historia om hämnd som på förhand känns som att det kommer bli lite av en parodi på klassiska superhjältar. Har förhoppningar om att Trigger kan fortsätta använda sin unika stil och göra denna till den roligaste/konstigaste/mest spännande animen under våren. (16:e april) - Charls

Info på Animecka

Owari no Seraph
    Genre: Action, Drama, Övernaturligt

Plötsligt föll ett mystiskt virus till jorden, som dödade varje infekterad människa över 13 års ålder. Under samma ögonblick dyker vampyrer upp från världens mörkaste hål och förslavar människorna. Yuichiro Hyakuya, tillsammans med resten av barnen från hans barnhem, behandlas som djur under vampyrernas fångenskap. Yuichiro drömmer om att bli stark nog att döda alla vampyrer och ta tillbaka mänskligheten. En dag kunde Yuichiro inte stå ut med att bli behandlad som ett djur längre och försöker fly till omvärlden tillsammans med de andra barnen. Detta är bara början på en lång kamp som väntar dem. (4:e april) - HizuMaki

Info på Animecka

Shokugeki no Souma
    Genre: Komedi, Matlagning, Skolmiljö

Yukihira Soumas dröm är att bli en heltidskock på sin fars restaurang och överträffa sin fars kulinariska skicklighet. Men just när Yukihira tar examen från mellanstadiet stänger hans far restaurangen för att börja laga mat i Europa. Men Yukihira förlorar inte glöden då hans far utmanar honom med något annat; att han ska överleva i en elit kulinarisk skola där endast 10% av studenterna tar examen. Kommer Yukihira att klara av detta?

Animationen ser strålande ut och maten får mig att bli hungrig, mmm. Men bli inte lurade, detta är ingen vanlig mat-anime. Detta kommer nämligen vara mer av en komedi-sjuk serie där du många gånger kommer tänka ’’wtf?’’, med mycket fanservice och överdrivna reaktioner. Så ta på dig byxorna och gör dig redo, för den här animen kommer vara hysteriskt rolig och göra dig galen. (3:e april) - HizuMaki

Info på Animecka

Sushi and Beyond
    Genre: Mat, Vardagsliv

Baserad på en bok som följer Booth, hans fru Lissen och deras två barn Ansger och Emil i deras hundra dagar långa resa i Japan där de ska prova massor av olika japanska maträtter. Booth var inspirerad av Shizuo Thujis bok ”Japansk matlagning, en enkel konst”.

Boken serien bygger på såldes i hundratusen exemplar så någon kan vara intresserad av detta. Jag kommer att se hur den är och när det är baserat på Japansk mat så kan man inte bara undvika det. (12:e april) - Yajirou

Info på Animecka

Yamada-kun to 7-nin no Majo
    Genre: Komedi, Magi, Harem

Yamada-kun and the Seven Witches är en komedi-anime med övernaturliga element där huvudpersonen Yamada ses som skolans ”delinquent” (skolans buse). En dag faller Yamada ner för en trappa och landar över en tjej vid namn Shiraishi. Båda blir medvetslösa och när Yamada vaknar och ser sig i spegeln så upptäcker han att han har hamnat i Shiraishis kropp.

Det visar sig att de bytt kropp för att Shiraishi ovetandes är en häxa som har kraften att byta kropp med personer via en kyss. Denna kraft kommer väldigt lägligt för Yamada då han får Shiraishi att byta kropp med honom för att exempelvis göra hans skolprov. Det visar sig dock att Shiraishi inte är den enda häxan på skolan och de skapar därför en ”Supernatural Studies Club” tillsammans med två andra elever där de undersöker mysteriet kring skolans häxor. (12:e april) - Charls

Info på Animecka

Baby Steps 2
    Genre: Sport, Romans, Skolmiljö

Baby Steps handlar om den noggranna killen Ei-chan, som alltid jobbar hårt i skolan. För att göra något åt sin dåliga kondition ansluter han sig till skolans tennisklubb, och fastnar direkt för sporten. I klubben träffar han också den vackra Natsu, som brinner för tennisen.

Detta är en fortsättning från förra vårens Baby Steps. Ei-chan har nu lärt sig spela tennis som ett proffs och nu ska vi få se hur hans matcher kommer att gå. Kanske han vinner ett mästerskap? Jag ser fram emot det. (5:e april) - Yajirou

Eller på Viewster!

Info på Animecka

Digimon Adventure Tri
    Genre: Action, Äventyr, Sci-Fi

Digimon Adventure Tri äger rum cirka 6 år efter händelserna i Digimon Adventure, då Taichi (Tai) Yagami är 17 år och med sina DigiDestinerade vänner går i gymnasiet. De alla återförenas med sina Digimon-partners i ett helt nytt äventyr för att skydda den digitala världen från ondska.

Efter 15 år är Digimon Adventure tillbaka än en gång. Personligen gillar jag den nya anime-stilen då den ser renare och fräschare ut, en mer ny stil trots att den har likhet med stilen i första säsongen. Ska bli intressant att se hur animationen blir och hur berättelsen kommer fortsätta med mina favoritkaraktärer från min barndom! (någon gång i april) - HizuMaki

Info på Animecka

Gintama°
    Genre: Komedi, Drama, Historisk, Sci-Fi, Samurajer

I en alternativ tid, samurajernas tid - blandat med elektroniska uppfinningar och utomjordingar - där finner ni trion kallad Yorozuya. Trion tar emot allehanda uppgifter mot en peng. Kagura, Shinpachi och Gintoki tycks dock aldrig tjäna några pengar och i serien får man följa den tragedi och humor som omger deras vardag.

Detta är fjärde säsongen av serien som haft ett längre uppehåll i väntan på mer material från mangaserien vid samma namn. Mangan har tagit sig genom en del riktigt bra storys sen senaste säsongen och har, vad jag tycker personligen, mer att ge än andra pågående shounen-serier. Det finns även hopp att denna säsong blir längre än både andra och tredje säsongen på grund av storleken på materialet som finns. För övrigt toppen att Gintama återkommer i april månad! (8:e april) - Yaana

Info på Animecka

Sidonia no Kishi: Daikyuu Wakusei Seneki
    Genre: Sci-Fi, Mecha, Harem

Andra säsongen av serien som började 2014 och som är baserad på mangan Sidonia no Kishi. På det enorma rymdskeppet Sidonia lever de sista spillrorna av mänskligheten, inklusive den unge piloten Nagate Tanikaze. De hotas ständigt av Gauna, rymdmonster som hotar att förgöra dem.

Det här är en av de titlar som jag ser fram emot mest i vår. Första säsongen bjöd på välgjord science fiction med intressant världsbygge, fantastiska miljöer och massor av episk stämning, och trots att grundhistorien inte är jätteoriginell kändes det som att titeln stack ut i sin genre. Förhoppningsvis fortsätter det på samma sätt i säsong två. Polygon Pictures står fortfarande för produktionen av serien, men man har bytt regissör från Shizuno Koubun till Seshita Hiroyuki. (10:e april) - Auri

Info på Animecka

Vi som inte fick vara med
    Ytterligare några titlar som antingen inte verkade tillräckligt intressanta, hade alltför lite information för att göra något av vid skrivtillfället eller som jag helt enkelt inte orkade skriva om.

Aikatsu! 4
    Aki no Kanade
    Ame-iro Cocoa
    BAR Kiraware Yasai
    Battle Spirits: Burning Soul
    Crayon Shin-chan: Ora no Hikkoshi Monogatari - Saboten Dai Shuugeki
    Dragon Ball Z: Fukkatsu no F
    Dungeon ni Deai o Motomeru no wa Machigatte Iru DaroukaSe den lagligt på Viewster!
    Etotama: Eto TamashiiSe den lagligt på Crunchyroll!
    Fate/Kaleid Liner Prisma Illya 2wei! OVA
    Fate/Stay Night: Unlimited Blade Works 2Se den lagligt på Viewster!
    Frame Arms: A Violent Struggle
    Future Card Buddyfight 100Se den lagligt på Crunchyroll!
    Ghost in the Shell Arise: Alternative Architecture
    Grisaia no MeikyuuSe den lagligt på Crunchyroll!
    Grisaia no RakuenSe den lagligt på Crunchyroll!
    Gunslinger Stratos The AnimationSe den lagligt på Daisuki!Eller på Viewster!
    Haiyore! Nyaruko-san F
    Happy ComeCome
    Hello!! Kiniro MosaicSe den lagligt på Crunchyroll!
    High School DxD Born
    Houkago no PleiadesSe den lagligt på Crunchyroll!
    Ima, Futari no Michi
    Jewelpet: Magical Change
    Kaitou Joker 2nd seasonSe den lagligt på Crunchyroll!
    Kumi to Tulip
    Kyoukai no Kanata: I’ll Be Here – Kako-hen
    Kyoukai no Kanata: I’ll Be Here – Mirai-hen
    Mahou Shoujo Lyrical Nanoha Vivid
    Meitantei Conan: Gouka no Himawari
    Mushishi Zoku Shou: Suzu no Shizuku
    Nagato Yuki-chan no Shoushitsu
    Nar Doma
    Nekota no Koto ga Ki ni Natte Shikatanai.
    Omakase! Miracle Cat-dan
    Ongaku Shoujo
    Ookami Shoujo to Kuro Ouji OVA
    Pikaia!
    Plastic MemoriesSe den lagligt på Crunchyroll!
    Precure All Stars: Haru no Carnival
    PriPara 2
    Re-Kan!
    Robot Girls Z+
    Saint Seiya: Soul of GoldSe den lagligt på Daisuki!Eller på Crunchyroll!
    Sarusuberi: Miss Hokusai
    Senran Kagura: Estival Versus - Mizugi Darake no Zenyasai
    Shigatsu wa Kimi no Uso OVA
    Super Short Comics
    Takamiya Nasuno Desu!Se den lagligt på Crunchyroll!
    Tamayura: Sotsugyou Shashin
    Teekyuu 4Se den lagligt på Crunchyroll!
    Tesagure! Bukatsumono Spin-off Purupurun Sharumu to AsobouSe den lagligt på Crunchyroll!
    Triage XSe den lagligt på Crunchyroll!
    Trinity Seven OVA
    Urawa no Usagi-chan
    Uta no Prince-sama: Maji Love RevolutionsSe den lagligt på Crunchyroll!
    Yuuyake Dandan

Slutord

På grund verkligheten och den brutala mängden serier har vi inte kunnat täcka så mycket som vi önskat, men jag hoppas att presentationen ändå kan vara till glädje och inspiration!
    Jag ska bort några dagar utan tillgång till dator, men i mitten av nästa vecka hoppas jag kunna uppdatera med några fler presentationer, eftersom det känns trist att skippa så många bra serier. Vi ses då och glad påsk! :)
    Redigerades senast 2 år sedan av Firiel
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
  • Charls

All hail Lelouch

Skriv ett Off-topic-svar
    #2Postades 2 år sedan
    Har en hel del anime jag ska försöka se:

Arslan Senki gillar dem andra Arakawa mangorna som blivit anime så
    Denpa Kyoushi (läser mangan så lär se hur animen blir)
    SNAFU säsong 2
    Nisekoi säsong 2
    Ninja Slayer (TRIGGER!!)
    Digimon!
    Kekkai Sensen
    Ore Monogatari
    Diamond no ace!
    Owari no Seraph
    Yamada and the seven witches
    Baby steps 2
    Punchline

och kanske någon till
    #3Postades 2 år sedan
    Jag kommer spana in:
    Hibike! Euphonium
    Fate/Stay Night: Unlimited Blade Works 2
    Mushishi Zoku Shou: Suzu no Shizuku
    Nagato Yuki-chan no Shoushitsu
    Ore Monogatari!!
    恥ずかしいセリフ禁止!
    #4Postades 2 år sedan
    För mig blir det:
    Saint Seiya Soul of Gold
    Vampire Holmes
    Denpa kyoushi
  • Yuuki

Miss Tofunoka

Skriv ett Off-topic-svar
    #5Postades 2 år sedan
    För mig blir det nog
    Kekkai Sensen
    Vampire Holmes
    Owari no Seraph
    Kekkai Sensen
    Dungeon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka?
    Arslan Senki
    some things aren't supposed to be forgotten..
    #6Postades 2 år sedan
    Sorgligt nog blir det nog inget för mig just nu, är på den eviga questen att komma ikapp alla mina serier...

MEN. Om det blir ngn i framtiden blir det Ore Monogatari!!
    "I have a father?"
  • Lambo-Kun

Inspector Spacetime

Skriv ett Off-topic-svar
    #7Postades 2 år sedan
    Kommer Att Se:
    Baby Steps 2 - Tyckte om det taktiska fokuset i första säsongen och hoppas på en uppgradering i produktionen.
    Digimon Adventure Tri - Digimon var min favoritserie som barn, så jag hoppas verkligen att Toei inte sabbar denna uppföljare.
    Fate/Stay Night: Unlimited Blade Works 2 - Dags att få uppleva de lite mer kontroversiella scenerna i animerad form!
    Hibike! Euphonium - Hoppas att KyoAni levererar en ordentlig orkesteranime.
    Kekkai Sensen - Actionserier från Bones brukar leverera.
    Sidonia no Kishi: Daikyuu Wakusei Seneki - Mer tragedi i yttre rymden.
    Yahari Ore no Seishun Love Comedy wa Machigatteiru Zoku - Hachiman levererar de mest välskrivna monologerna.
    Teekyuu 4 - 4 minuter galenskap har aldrig skadat någon.

Kommer kanske att se:
    Arlslan Senki - Mest pga Arakawa Hiromus involvering.
    Kyoukai no Rinne - Har stor nostalgi kring Takahashi Rumikos tidigare mangor, så får se om detta kommer bli nå vettigt.
    Nagato Yuki-chan no Shoushitsu - Känner mig kluven till en fluffserie från Suzumiya. Hade hellre sett en tredje säsong.
    Ore Monogatari - Hoppas att denna blir en bra shoujo.
    Owari Seraph - Ser ut som säsongens hat-tittarserie.
    Plastic Memories - Fått mycket positiv kritik från flera håll.
    Punch Line - MAPPA är enda anledningen.
    Redigerades senast 2 år sedan av Lambo-Kun
    "En fisk?! Du ser ju fan ut som en MÖRT!" - Kalle Anka
  • Charls

All hail Lelouch

Skriv ett Off-topic-svar
    #8Postades 2 år sedan
    sorgen av att Ninja slayer har ändrats till en ONA är stor, gick ju inte bra för Pupa när dem ändrade kort innan release...
  • Yaana

The Spoon Commander

Skriv ett Off-topic-svar
    #9Postades 2 år sedan
    Arslan Senki
    Vampire Holmes
    Ace of Diamond: Second Season
    Gintama°

Blir en ganska lugn säsong, om jag utgår från listan, kan därför hoppas hinna ikapp en del gammalt jag vill se. :)
    "Barbarian! You're beyond reason." - Munakata Reishi
    "You didn't think you could actually change my mind, did you? That's so not your style." - Suoh Mikoto
    #10Postades 2 år sedan
    Var inget som drog till sig mitt intresse så väldigt, men ska se till att börja kolla på de som inte verkar allt för dråpliga! Tänker för mycket på beskrivningar på sistonde så kollar knappt nya.
    #11Postades 2 år sedan
    Tack Firiel och ni andra! Jag kommer att följa de här:
    Knights of Sidonia 2
    Fate Stay night 2
    The heroic legend of Arslan
    Owari no Seraph (älskade miljöerna och animationen i första avsnittet)
    Mikagura Gakuen Kumikyoku (avsnitt 1 var roligare än jag hade väntat mig)

Och kanske även:
    Ore Monogatari
    Plastic memories
    Kekkai Sensen (lite rörigt första avsnitt, men den verkar ha potential)
    Sound Euphonium (om jag kan hålla mig vaken)
Visar 1-11 av 11

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen