forum .

Biosalongen .

Sweeney Todd

. sida 1 av 2

#1Postades 10 år sedan
    Tim Burtons senaste film Sweeney Todd har nyligen haft premiär i biografer runt om i landet, och har erhållit idel höga betyg från pressen.

Bild

Filmen är en adaption på Stephen Sondheim och Hugh Wheeler´s musikal med samma namn. Den handlar om barberaren Benjamin Barker som blir arresterad och oskyldigt dömd till ett liv av hårt arbete vid en brittisk koloni i Australien.

Efter 15 års arbete vid kolonin lyckas Barker fly, och återvänder till London och sin lägenhet på Fleet Street. Vid hemkomsten får han veta att domaren som dömt honom, direkt efter Barkers dom, våldtagit hans fru varpå hon tagit sitt liv i förudmjukelse. Domaren i fråga har även Barkers dotter i behåll.

Efter att ha erhållit detta besked öppnar Barker återigen sin barberarverksamhet, och börjar planera sin blodiga hämnd.

I rollerna ser vi bland annat; Johnny Depp, Helena Bonham Carter och Alan Rickman

Jag är personligen väldigt hypad på den här filmen, då Tim Burton är en av mina absoluta favorit-regissörer. Sen med uppsättningen stjärn-skådespelare blir det hela bara ännu bättre. Speciellt sugen är jag på att se hur Sacha Baron Cohen kommer göra sig. Hittills har jag ju bara sett honom i Borat...

Jag har själv faktiskt aldrig hört talas om musikalen filmen grundar sig på, eller själva handligen. Tydligen ska den ju vara rätt så känd.

Hursomhelst, så fort jag får tid ska jag gå och se den. Jag förväntar mig en riktigt angenäm upplevelse. :)

Officiell hemsida: http://www.sweeneytoddmovie.com/
    Redigerades senast 10 år sedan av Yenetai
    "Näst efter barn och hundar är musik det djävligaste jag vet" - August Strindberg
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
    #2Postades 10 år sedan
    En sjungande Johnny Depp och hinkvis med blod är ju en helt genialisk idé! Jag vill också se, men det är ju så besvärligt att ta sig till nån ordentlig biograf från där jag bor...
    Reading online forums may cause irrepairable damage to your faith in humanity.
  • gilliden

Cthulhu is watching

Skriv ett Off-topic-svar Z
    #3Postades 10 år sedan
    Kamel, jag säger bara att det är värt det :D filmen är HELT klart värt det. Underbar från början till slut :D
    vadå? Jesus var ju blond och blåögd som alla andra i Nasaret på den tiden..
    #4Postades 10 år sedan
    Jag vill se den! Vet egentligen inte så mkt om den, vill mest se den pga Johnny xD
    Diggy Diggy Hole
    #5Postades 10 år sedan
    Har nu sett filmen. Riktigt bra! Trots att Depp egentligen inte är särskilt bra på att sjunga gjorde han sig bra i denna musikal-film :)
    Redigerades senast 10 år sedan av Yenetai
    "Näst efter barn och hundar är musik det djävligaste jag vet" - August Strindberg
  • gilliden

Cthulhu is watching

#6Postades 10 år sedan
    jag tycker att hans mörka/halvgalna stämma förbättrade synvinkeln på Benjamin Barker. men det är va jag tycker
    #7Postades 10 år sedan
    Ja, han gjorde en jäkligt bra roll som galen mördarbarberare, sången inräknad. Men det behöver ju inte låta vackert för att vara bra, så länge det är trovärdigt iaf. :)

edit - Sacha Baron Cohen´s biroll var ju för skön. :D
    #8Postades 10 år sedan
    Ahhh... vet inte hur länge man väntat på den här nu, men länge är det i alla fall. Hört från vissa att det var alldeles för mycket blod och de var till slut tvugna att lämna salongen... kan det bli bättre?
    Sjungande Johnny Depp, Harry Potter karaktärer, mörker och blod alltihop sammlat i en musikal... brilliant idé!! <33
    "Don't believe in yourself. Believe in me. Believe in me who belives in you!"
  • gilliden

Cthulhu is watching

#9Postades 10 år sedan
    Instämmer totalt, det är den bästa film jag sett på LÄÄÄÄNGE å jag är emot musikaler men denhär filmen är et konstverk!!
    #10Postades 9 år sedan
    verkligen underbar film om man nu kan säga så^^
    tim burton + johnny depp = succè!
    #11Postades 9 år sedan
    Tycker sj att den är rätt överskattad. visst den var bra, men inget mästerverk.
    Riktigt bra scenografi o dyl dock :)
    "The hero and the coward both feel the same thing, but the hero uses his fear, projects it onto his opponent, while the coward runs. It's the same thing, fear, but it's what you do with it that matters."
    #12Postades 9 år sedan
    Citerar Ablin
    rätt överskattad. visst den var bra, men inget mästerverk.

Överskattad nej, mästerverk inte direkt , låtarna var de flesta lite mediokra etc etc men det var fortfarande en riktigt härlig och mörk film.

Tim Burton gjorde ett riktigt bra jobb med att få fram känslan som handlingen försökte förklara. Lite gullig film allt i allt med några småtvistar och härliga blodpölar! ^^
    "Don't believe in yourself. Believe in me. Believe in me who belives in you!"
    #13Postades 9 år sedan
    Jag tyckte filmen var ganska jättebra och musiken var passande den med. Men inte någon av de bästa filmerna jag sett, fast mycket trevlig.
    Kono bangumi wa goran no sponsaa no teikyou de okurishimasu.
  • VerChe

jag är en katt =^.^=

Skriv ett Off-topic-svar V
    #14Postades 9 år sedan
    Citerar blackandred
    Överskattad nej, mästerverk inte direkt

Jag tycker helt tvärtom, filmen är ju mer ett mästerverk för själva skapandet! För Tim Burton lyckas verkligen igenom filmen att ha otorliga scener och fotot är på precis samma nivå. Sen frågan om skådespelarna, handlingen och själva tanken att det är en musikal är kanske inte på samma nivå som skapandet i filmen.

saken är att jag tyckte själv att filmen var jättebra, men anledningen till varför det blir överskattat, är för att det finns så mycket folk som gör en sån stor grej utav det. Innan man hann se filmen, så var det enda man hörde om filmen att det var en emo film, etc etc.... men filmen är bra, snygg och trevlig. Men det är inte den bästa...
    Redigerades senast 9 år sedan av VerChe
    #15Postades 9 år sedan
    Citerar blackandred
    Tim Burton gjorde ett riktigt bra jobb med att få fram känslan som handlingen försökte förklara. Lite gullig film allt i allt med några småtvistar och härliga blodpölar! ^^

Ja, kan hålla med om det! Det är så kul med kontrasterna i filmen, det mörka vrs det ljusa och glättiga... Det är ju Burtons specialitet :) Jag sitter alltid och garvar åt dte extremt overkliga blodet! xD
    Fast jag skulle nog hellre vilja se den på scen! Det verkar skitkul! (får mig bara att tänka på Jersy Girl)
    Ty alla sorger som har drabbat mig blev bara strunt ifall jag miste dig.
    #16Postades 9 år sedan
    Citerar VerChe
    Jag tycker helt tvärtom, filmen är ju mer ett mästerverk för själva skapandet! För Tim Burton lyckas verkligen igenom filmen att ha otorliga scener och fotot är på precis samma nivå

Citerar Ablin
    Riktigt bra scenografi o dyl dock :)

;)
    "The hero and the coward both feel the same thing, but the hero uses his fear, projects it onto his opponent, while the coward runs. It's the same thing, fear, but it's what you do with it that matters."
  • AliEN

General för arme Xi8T6-0Z7t

Skriv ett Off-topic-svar A
    #17Postades 9 år sedan
    Tim Burton has done it again. Gick genast och letade upp soundtracket på internet när jag sett filmen.

Johnny Depp är en grymt duktig skådespelare, och jag tycker verkligen att han passar in i Burtons filmer, på något vis. Rös lite när han sjöng ''To your delight sir, catching fire from one man to the next'', riktigt bra.

Otroligt synd att Alan Rickman inte är någon vidare sångare (helt ärligt, han var inte så skicklig), visst fick han in några bra bitar. Men varken han eller Johnny är professionella sångare (såvitt jag vet).

Overall, grymt bra film. Bra effekter, skådespeleri, smink, kläder och manuskript.

4.5/5
  • Moxsen

Excuse me, please pass the salt

Skriv ett Off-topic-svar
    #18Postades 9 år sedan
    Jag måste verkligen ta och se denna filmen. -.-

Hört mycket bra om den, Tim Burton hör till favoriterna, Johnny Depp är däribland också. Det finns inte många undanflykter kvar.
    Redigerades senast 9 år sedan av Moxsen
    Va!? Var det där Moxsen?!!
    #19Postades 9 år sedan
    Citerar AliEN
    Otroligt synd att Alan Rickman inte är någon vidare sångare (helt ärligt, han var inte så skicklig

Men han har ändå en förjävla bra röst!
    #20Postades 9 år sedan
    åhå filmen är så bra<3
    johnny depp och tim burton tillsammans är perfekt!
    Be optimistic, all the people you hate are eventually going to die =)
Visar 1-20 av 36

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen