#1Postades 1 år sedan
    "Bonnier kommer att lägga ner sin mangautgivning under året. Skip Beat 6 kommer ut om ett tag, men läggs sedan ner. xxxHolic 13 verkar vara sista delen som trycks på svenska. DNAngel 12 och Neon Genesis Evangelion 11 kommer aldrig att översättas. Bleach, Yu Gi Oh, Fullmetal Alchemist och Shaman King kommer att fortsätta ges ut under hela 2009, men avslutas sedan. Sista Shojo Stars kommer ut i september. One Piece och Naruto kommer dock fortsätta ges ut även i framtiden. Egmont stryker en del, de också. Inu Yasha 42 och Oh My Goddess 13 blir sista som översätts till svenska. Även Wahlströms ser det ut att vara jobbigt för, och även om vi inte lyckats få ordentliga besked från dem verkar det onekligen som om Yotsuba&! och Rebirth är helt nedlagda vid det här laget."

Såg det här på sf-bokhandelns hemsida.

sfbok.se/j-fi.asp
    ゆめやない
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
    #2Postades 1 år sedan
    ... MEN FU PÅ DEM! Orka köpa halva på engelska och sedan på svenska. Eller börja köpa alla på engelska. This sucks.

Jag kan ju förstå lite att det går dåligt för mangaförsäljningen i Sverige men då kanske de skulle ta att lugna ner lite, inte börja med en massa nya serier hela tiden utan köra på safe. Men nej. Här ska vi ha bråttom och bli fattiga :(
    "I have a father?"
  • Meerkat

Beyond definition!

Skriv ett Off-topic-svar
    #3Postades 1 år sedan
    D': Damp. Varför? :/ Att översätta serier kan inte vara så dyrt, jag menar scanlators gör det gratis. Och att trycka böckerna lär de ju inte gå minus på ifall de säljer dem över priset de tillverkas för. Den enda boven jag kan komma på skulle vara de japanska förlagen som kräver för mycket pengar för att man ska få ge ut serien.

Nån borde leta upp varje manga nörd och varje konventare i sverige och skriva en namnisnamling eller nått så att de förstår att det finns en engagerad "publik". :(
    Asocial och pratglad
    #4Postades 1 år sedan
    Citerar Meerkat
    Den enda boven jag kan komma på skulle vara de japanska förlagen som kräver för mycket pengar för att man ska få ge ut serien.

Det är troligen inte lönsamt nog. De behöver en ganska bra vinst för att de ska vilja vara kvar på marknaden. Troligen så tjänade de mindre än vad de ville på de små serierna och lägger därför ner det.

Problemet är att för få i Sverige läser manga =(
    "I may not be beautiful, but parts of me are pretty awesome"
  • Meerkat

Beyond definition!

Skriv ett Off-topic-svar
    #5Postades 1 år sedan
    Citerar ZaQen

Men just bok marknaden brukar väll kunna hålla sig ganska nishad (eller hur det nu stavas). Liksom det brukar vara ganska lätt att hitta skumma böcker. I och med att det inte finns så många bas kostnader. Liksom de trycker så många böcker som beställs av affärerna och författaren får pengar popertionerligt till hur mycket han/hon säljer (inte bara men mest). Då borde det väll inte vara ett problem ifall "manga" har en liten publik.
    Asocial och pratglad
    #6Postades 1 år sedan
    Suck, jag får fortsätta med FMA på engelska. Den som äntligen började komma ikapp.
    ゆめやない
  • Meerkat

Beyond definition!

Skriv ett Off-topic-svar
    #7Postades 1 år sedan
    Ahhh juste ekonomi krisen ._. Det är dens fel säkert. Nerskärningar är ju ganska logiskt när typ allt går back. Hoppas de återupptar manga utgivningen då den löser sig... Om den löser sig ... O__O

EDIT: Btw Egmont ska väll iallafall inte sluta?
    EDIT2: Ägs Wahlström av Bonnier? <.<
    Redigerades senast 1 år sedan av Meerkat
    Asocial och pratglad
    #8Postades 1 år sedan
    Personligen så tror jag att folk faktiskt hellre går och köper dom engelska böckerna än dom svenska. Och det på grund av att det är bättre kvalité på de produkterna, då framförallt den fysiska kvalitén på själva boken. Vilket är något som jag ofta har tänkt på och som är en av anledningarna till att jag hellre köper engelska utgåvor.
    Sen så har inte den svenska utgivningen riktat sig till rätt målgrupp osv.
    Plus att just Bonnier inte har gett ut att det som dom hade lovat för flera år sen, som t ex One Piece Colorwalk och Akira.

Är glad i alla fall för att det inte verkar som om Detective Conan kommer läggas ner.
    Tämligen Enkelt
  • Meerkat

Beyond definition!

Skriv ett Off-topic-svar
    #9Postades 1 år sedan
    Jag störs inte så mycket av svenskan och de kostar liksom hälften så mycket som de engelska. Så jag köper svenska. Men den enda serien som jag blir verkligt ledsen över att den ska stoppas är Fullmetal Alchemist. Översättningen var bra och de kommer fortsätta till volym 19. Med tanke på att serien antagligen bara kommer hålla på till 24 eller 25 så tycker jag att det är lite konstigt att de tänker avbryta så här sent. :(
    Men Fullmetal Alchemist är den enda serien som jag lojalt följer på svenska. Annars köper jag bara lite på random. (oftast på svenska då)
    Asocial och pratglad
    #10Postades 1 år sedan
    Citerar CopyNinja
    Personligen så tror jag att folk faktiskt hellre går och köper dom engelska böckerna än dom svenska. Och det på grund av att det är bättre kvalité på de produkterna, då framförallt den fysiska kvalitén på själva boken. Vilket är något som jag ofta har tänkt på och som är en av anledningarna till att jag hellre köper engelska utgåvor.

Jag har läst en massa här på internet att Tokyopop har fått sämre kvalité på papperna i böckerna. Att man nu ser igenom och dem är tunnare, vilket många stör sig på eftersom dem har höjt priserna och försämrat kvalitén :(
    "I have a father?"
    #11Postades 1 år sedan
    Jag har aldrig läst på svenska faktist. Eller jo. OP.
    Men synd för er som följde svenska översättningar. :/
    Favoritanime, plats 2
    #12Postades 1 år sedan
    Citerar ZaQen

Nej, problemet är att för få KÖPER de svenska utgivningarna, de flesta läser på internet eller köper de engelska utgåvorna (vilket är intressant då de är dyrare, men ja folk inser väl att manga ska hellre läsas på engelska)...

Sen håller jag med om att Bonnier släppte för många serier samtidigt, folk har inte råd med allt...
    Jag får allt, ni får resten
  • Meerkat

Beyond definition!

Skriv ett Off-topic-svar
    #13Postades 1 år sedan
    Jag tycker det är konstigt att folk distantierar sig från sitt eget språk så mycket så att de inte kan ta det seriöst. (Fast ja, vissa översättningar suger verkligen)
    Asocial och pratglad
    #14Postades 1 år sedan
    Citerar Meerkat
    Jag tycker det är konstigt att folk distantierar sig från sitt eget språk så mycket så att de inte kan ta det seriöst. (Fast ja, vissa översättningar suger verkligen)

Well min egna erfarenhet är att den engelska översättningen både känns mer seriös då man både tröttnat på det svenska språket och svenska känns mindre seriöst än engelska, samt att den är av bättre kvalité.
    Jag får allt, ni får resten
  • Animas

Omae wa mo shindeiru

Skriv ett Off-topic-svar
    #15Postades 1 år sedan
    Synd att dom drar sig ut från en sån uppenbar guldgruva : (. Tycker då inte vare sig att för få läser eller köper manga. Flesta personer jag känner (exklusiv mig själv) brukar oftast köpa dom seriena dom tidigare läst på internet. Antingen för att stödja författaren eller för att helt enkelt kunna skryta om att man har alla volymer :S. Eller nånting mitt i mellan.

Men saken är helt enkelt att Bonniers var helt enkelt för fega och giriga. Dom körde på starka kort, t.ex. one piece och naruto, istället för att ta serier som man såg vid första ögonkastet skulle bli en succé. Sen även att dom ger upp bara för att man förmodligen var lite väl optimistisk och trodde väl att det skulle bli högre siffror än vad det egentligen blev.

Oh well, jag kommer inte förlora så värst mycket på det här, förutom på one piece fronten. Brukar ibland köpa dom svenska volymerna, även fast jag redan läst dom på internet, när jag har råd (vilket är aldrig :D).
    I'm possibly more or less not definitely rejecting the idea that I undeniably do or do not know where he shouldn't probably be
  • Meerkat

Beyond definition!

Skriv ett Off-topic-svar
    #16Postades 1 år sedan
    Jag tror också att det inte var så smart av dem att importera så långa serier. Folk tänker att det blir för dyrt liksom.
    Asocial och pratglad
    #17Postades 1 år sedan
    Citerar Meerkat
    Jag tror också att det inte var så smart av dem att importera så långa serier. Folk tänker att det blir för dyrt liksom.

Är väl inget farligt med långa serier, då har man en ganska stadig inkomst varje/varannan månad.

Tycker synd om alla översättare :(. Vad ska dom ta vägen nu? ;_;
    I'm possibly more or less not definitely rejecting the idea that I undeniably do or do not know where he shouldn't probably be
    #18Postades 1 år sedan
    Jag tycker det är synd om dom drar ner utgivnngen på manga. Då blir det ju ändå bara att folk läser mer på internet...
    Visst har jag läst FMA på internet, bara för att jag inte har råd att köpa flera böcker samtidigt, men ändå ville fortsätta läsa. Dock kommer jag ju ändå att köpa böckerna... Så det får väl bli några på svenska och några på engelska då kanske...
    Även om det inte är lika många som köper manga som vanliga böcker, tycker jag ändå det borde finnas en ganska stor grupp som köper manga också... Men manga finns, i alla fall i bokhandeln där jag bor, bland barnböckerna och alla kanske inte orkar gå dit, eller vill, sen har ju inte alla affärer manga heller, eller väldigt lite.
    Men det är synd.
  • BouBrokeMyHeart

Crazy Medlem... Really ;P

Skriv ett Off-topic-svar
    #19Postades 1 år sedan
    NEEJ! Även om jag föredrar manga på engelska så har jag nu ett antal serier som jag följer på svenska som inte kommer att översatta... vad fan ska man göra om man har halva serien på svenska nu då! F*n! Mngrr... jag borde inte skriva något mer för då kommer jag säkert glömma *...
    You'll never make me leave | I wear this on my sleeve | You wanna follow something | Give me a better cause to lead |
    #20Postades 1 år sedan
    Ett problem är ju att många serier bara har smugits ut, så att folk som inte frenetiskt följer vad som händer i mangavärlden inte ens får veta att de finns. Om man ska ha en chans att börja läsa något på svenska måste man ju få veta att det existerar...

Hellsings sista bok ska i alla fall komma ut, det är jag tacksam för. Men att Full Metal Alchemist inte får fortsätta sörjer jag riktigt mycket, det var en bra serie och hade bra översättning.

Tokyopop har förresten jättedåligt rykte i USA, för att de översätter fel, ändrar lite hipp som happ och har censurerat en del fula ord och antydningar i sina översättningar... plus att deras papper m.m. är av dålig kvalitet. Viz och de andra brukar däremot vara rätt ok, oftast =)
Visar 1-20 av 50

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen