#1Postades 8 år sedan
    Min lillebror vill spela gitarr, men han är för ung för att få spela i musikskolan. Han är tio år gammal och man måste vara minst elva för att få börja, så skillnaden är inte jättestor. Jag som vill vara den coola storebrorsan bestämde mig för att försöka lära upp honom och jag stötte på ett problem: Jag kan själv inte spela gitarr så väl.

Än så länge har jag lärt honom några ackord (D, A, E) och några lätta saker jag brukar spela på bas för att han ska öva upp sin fingerfärdighet och träffsäkerhet med plektrumet. Min tanke är att han ska ha ett grepp om grunderna och förstå på ett ungefär vad gitarrspelandet handlar om.

Vad mer kan man lära honom? Jag tänkte mig någon lätt låt som använder sig av ackorden han har lärt sig, så han och jag kan spela tillsammans. Jag skulle uppskatta om ni kom med några exempel, bara det inte är allt för svårt så han tappar intresset. Låtarna får självklart innehålla andra ackord eftersom vi har chansen att öva ganska ofta tillsammans nu när det är sommarlov. Tack på förhand! :D
    #2Postades 8 år sedan
    Ta några enkla låtar i början(typ nirvana låtar, kanske någon beatles låt eller något) och sen om du vill lära dig mera saker, ackord teori är väldigt bra grund i början så att du vet hur man bygger upp olika ackord på ett ungefär(sus4, minor7 ackord osv....). Även att lära sig att stämma en gittar efter örat är väldigt bra övning. Om du vill ha några exempel på låtar så kan du alltid :PMa mig för listan kommer vara allt för lång för att platsa här och kommer att bli en riktig "page stretcher".
    #3Postades 8 år sedan
    Jag tror du överskattar honom ganska rejält. Teori känns som ett ganska bra sätt att döda hans intresse för musik eftersom han fortfarande är så ung, och eftersom jag själv inte spelar gitarr vill jag inte mata i honom en massa teori som kanske inte stämmer helt och hållet. Skulle du kunna tänka dig att skriva upp låtarna med The Beatles som är nybörjarvänliga?

Nu när jag har letat lite mer kom jag fram till att Tom Dooley är en väldigt bra låt i början eftersom den bara verkar använda sig av två ackord. Jag antar att han och jag kan göra en egen låt av att sätta ihop ackorden som han redan kan.
    #4Postades 8 år sedan
    Det kanske kan vara en bra idé att investera i en gitarrbok? ^^ Där kan man lära sig nåt ackord i taget och så finns det låtar som innehåller de ackord man lärt sig. Det kanske finns tabs och noter också, men jag kommer inte ihåg. Vi har nån hemma, har för mig att den heter gitarrbus 1. Man kan beställa den online på t.ex notposten, eller så går man helt enkelt till musikaffären ;)

Annars brukar typ de flesta barnvisor vara väldigt enkla, om det nu är nåt. Idas sommarvisa, lille katt och såna saker? x)
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
    #5Postades 6 år sedan
    Börja gradvis avancera uppåt, martyzsong har en grym kanal uppe på YouTube med enkla låtar.
    Om ni har capo så är Wonderwall en ganska enkel låt att spela, väldigt basic ackord, fast med ett capo.
    Life's too short, gotta live it long.
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2
Visar 1-5 av 5

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen