forum .

Allmänna... .

Off-topic tråden

. sida 868 av 870

• Firiel

dimensionshäxa

Skriv ett Off-topic-svar
    #17341Postades 3 år sedan
    Citerar nissling
    De rödgröna känns väldigt ofärdiga och instabila i nuläget enligt mig, vilket är ett problem. När Alliansen vann år 2006 hade de redan funnits i två år och deras utveckling var gott och väl klar.

Jag kan ju inte gärna rösta på en politik jag inte tror på bara för att de som för den är välorganiserade...
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
    #17342Postades 3 år sedan
    Kan inte markera text i telefonen.

Till nissling: Jag tror fan att när reinfeldt gick ut med att de skulle satsa på att ta fler invandrare så förlorade de valet. Inte för att det var en nyhet att de ville göra det, men att de står i tv och säger att detta är vad de ska satsa på. 8% gick från M till SD och jag tror inte att lika många gick från S till SD.

Vad jag inte förstår dock är att alliansen som skött sin ekonomiska politik väldigt bra under denna finanskris som rått, måste avgå. Känns verkligen som svenska folket inte vet hur man prioriterar och de vill ha en ändring bara för att det inte gått så mycket bättre, även om förutsättningarna varit väldigt mycket sämre än när röda satt i regeringen förra gången.

Tycker det är dags för en ny ledare för moderaterna som vågar sammarbeta lite med SD. Deras invandrarpolitik är den bästa enligt mig.
    Tuturu~
  • Miku-chan

No Anime No Life

Skriv ett Off-topic-svar
    #17343Postades 3 år sedan
    Tycker det ar hemskt att Sverigedemokraterna ar det tredje storsta partiet. Har inga ord hur besviken jag ar pa Sverige da vi kommer anses som ett rasistiskt land och det ar inte nagon bra reklam for Sverige.

Ar pa mobilen sa kan ej skriva med de 3 bokstaverna.
    ~The people who smiles the most is the people who suffers the most~
  • Bachi

Klaviaturchimpans

Skriv ett Off-topic-svar ζ
    #17344Postades 3 år sedan
    Citerar Tadaima
    skött sin ekonomiska politik väldigt bra under denna finanskris som rått

Klart som fan det går bra för Sverige när man säljer ut statliga saker, det är som om man säljer alla sina ägodelar och säger: "Kolla in mitt konto!" Visst, jag köper att det gått bra ekonomiskt, men till vilket pris?

Citerar Tadaima
    sammarbeta lite med SD. Deras invandrarpolitik är den bästa enligt mig.

Hur är deras invandringspolitik den bästa? De kommer med enkla svar på svåra frågor, det kan vara det mest kortsiktiga och trångsynta parti som tagit sig till riksdagen. Politik är inte enkelt, den som påstår att det är enkla val är antingen en dåre eller politiker själv, eller båda. Om invandringspolitik är så viktigt för 13% av Sverige så borde resten av partierna börja prata integration istället för invandring. Att SD skulle få något inflytande är katastrofalt, ingen bör samarbeta med dem. Men samtidigt så kan man ju rent demokratiskt inte ignorera så stor del av rösterna.

Jag vägrar tro att 13% av Sveriges befolkning verkligen tycker som SDs företrädare, vi måste ha mer tolerans än så här.

*Edit* Hur gamla barn tror ni är lämpligt att visa Totoro för? Finns det läskiga saker? Jag minns inte.
    Redigerades senast 3 år sedan av Bachi
    (╯°□°)╯︵ ┻━┻
    #17345Postades 3 år sedan
    Citerar Bachi
    *Edit* Hur gamla barn tror ni är lämpligt att visa Totoro för? Finns det läskiga saker? Jag minns inte.

Just Totoro är inte så speciellt läskig vad jag kommer ihåg, då kan de andra Ghibli filmerna vara lite mer "skräck" ta till exempel anden i Spirited Away som käkar upp alla. Annars så har du Arriety som vad jag minns inte är så läskig. De flesta av Ghibli filmerna är barnvänliga men med inslag då och då om hemskare saker.
    Redigerades senast 3 år sedan av Jakle001
    "To infinity and beyond"
    #17346Postades 3 år sedan
    Miku-chan: Varför skulle Sverige ses som ett rasistiskt land när SD inte är ett rasistiskt parti? Det är media som väljer hur omvärlden ser Sverige.

Bachi: Jadu.. om det går dåligt för i princip hela europa ekonomiskt så ser jag det som en merit att inte falla dit också. Eller menar du att de skött Sveriges ekonomi dåligt?

När ska folk inse att vi inte kan ta in fler människor i detta land? Redan nu är det invandrare här som inte lär sig svenska språket, inte jobbar och röstar på rött för att kunna sitta hemma och leva på skattepengar. Alla partier utöver SD vill ÖKA invandringen hit. ÖKA! Hur kan man se något positivt i detta? Det första man ska göra är väl ändå att se till att de som redan är här får det jämstält och bra innan vi tar in ännu fler. Att hjälpa folk på distans är även det en mycket billigare och effektivare metod.

Att inget parti vill fokusera på invandrarpolitiken är för att de vill ha fler röster. Med hjälp av media hjärntvättar de sveriges befolkning och får SD att se ut som värre än nazisterna (skämt och sido). Tänk dig själv vad som skulle hända om t.ex. S bestämde sig för att minska invandringen. De kommer förlora hur många röster som helst och läggas i samma "rasistiska fack" som SD. Det är dags att folk vaknar upp och slutar vara så jävla PK när det kommer till invandringspolitik. Det är pinsamt att se media och människor vända sig emot demokratin gång på gång genom att förstöra för ett visst parti som inte ens visar upp några fientliga sidor.

Fortfarande på mobil så ursäktar stavfel osv.
    Tuturu~
    #17347Postades 3 år sedan
    Citerar Tadaima
    Alla partier utöver SD vill ÖKA invandringen hit.

Inte SvP. De fick iofs. inte ett enda mandat i kommunvalet ser det ut som...

Iaf. så har jag själv varit sympatisör till SD och är idag glad över att jag lämnade de innan riksdagsvalet. Under månaderna som jag var anhängare till partiet blev jag hjärntvättad av deras sekt-liknande retorik och islamofobin drabbas man lätt av om man inte är kritisk nog till deras yttringar. Jag kallar dem inte för rasister men jag ser det inte som något vettigt parti att lägga sin röst på.

Som Bachi säger så söker de efter enkla svar på komplexa frågor. Visst att massmedia är oproffsiga på att behandla dem och jag kan förstå om man är kritisk mot Migrationsverkets relativt dåliga jobb (de har förstås en väldigt svår uppgift), men samtidigt... Att minska invandringen och flyktingmottagandet med 90% och sedan tro att man har någon form av skattkista, fylld med pengar, som ska räcka till allt och alla i hela landet tycker jag känns fegt. Då har jag framförallt flyktingarna i åtanke eftersom det verkligen är en svag grupp vi pratar om. Dessutom har SD ingen integrationspolitik.

Och nu är jag ingen fantast av V men Sjöstedt sätter verkligen huvudet på spiken här i sin kritik mot Åkesson.

Redigerades senast 3 år sedan av nissling
    #17348Postades 3 år sedan
    Jo men fortfarande ser jag inte hur SD ska kunna styra landet helt själva. Därför jag sade att det hade varit bra om de fick chansen att sammarbeta med andra partier för att kanske minska invandringen med en annan siffra än 90% som ett exempel. Jag tror fortfarande att vi kommer gå i botten om vi tar in allt för mycket folk utan att ta hand om dem som redan är här eller planeras komma hit. Och det antalet är bra för stort enligt mig.

Kan tillägga att jag inte heller röstade på SD.

edit: och med alla partier menade jag ju inte alla i hela sverige, utan de lite större partierna.
    Redigerades senast 3 år sedan av Tadaima
    Tuturu~
  • Bachi

Klaviaturchimpans

#17349Postades 3 år sedan
    Citerar Tadaima
    Redan nu är det invandrare här som inte lär sig svenska språket, inte jobbar och röstar på rött för att kunna sitta hemma och leva på skattepengar.

Njädu.
    Under 2013 var över 750 000 utrikes födda personer sysselsatta. Sedan 2006 har antalet sysselsatta utrikes födda ökat med mer än 180 000 personer. De utrikes födda står för ca 70 procent av sysselsättningsökningen från 2006 till 2013.

Skyddsbehövande och deras anhöriga som saknar jobb kan under den första tiden i Sverige få etableringsersättning. För att få full ersättning måste man studera svenska, delta i samhällsorientering och medverka i arbetsmarknadsinsatser på heltid. Den som tackar nej till ett erbjudet lämpligt arbete kan under vissa förutsättningar förlora rätten till en etableringsplan och därmed även den ekonomiska ersättningen.

Citerar Tadaima
    Jag tror fortfarande att vi kommer gå i botten om vi tar in allt för mycket folk utan att ta hand om dem som redan är här eller planeras komma hit

Grejen är att SD med deras invandringspolitik tänker kortsiktigt. Jag tänker inte gå in på felaktigheter med deras tillvägagångssätt, men att vi skulle gå back ekonomiskt stämmer inte 100%. När det gäller de långsiktiga statsfinansiella effekterna av invandring finns olika nationalekonomiska studier som gjorts avseende invandring och effekter på exempelvis tillväxt, handel, företagande, löner och offentliga finanser.

Jag säger inte att det inte finns problem, men det handlar inte om mängden invandrare. Det handlar om att vi måste bli bättre på att integrera dem i samhället.

Här är lite intressant läsning: www.regeringen.se/sb/d/17468
    Redigerades senast 3 år sedan av Bachi
    (╯°□°)╯︵ ┻━┻
  • Saya

s p a m m e r

Skriv ett Off-topic-svar
    #17350Postades 3 år sedan
    Citerar Tadaima
    Varför skulle Sverige ses som ett rasistiskt land när SD inte är ett rasistiskt parti? Det är media som väljer hur omvärlden ser Sverige.

Media som väljer? SD har gång på gång bevisat att de är ett rasistiskt parti bestående av rasistiska medlemmar och riksdagsledamöter. Flertalet har avslöjats med att ha ett grovt kriminellt förflutna. Flertalet har även avslöjats med att göra sig skyldiga till påhopp på personer med utländsk bakgrund, skriva rastistiska kommentarer på avpixlat eller dylikt. Trots detta får dessa personer sällan några konsekvenser för sitt handlande. Media behöver inte "välja" att framställa SD som ett rasistiskt parti, det lyckas de själva så bra med. Sverige har problem med rasism och ju förr man vågar erkänna detta desto snabbare kan vi motverka det.

SD utnyttjar människors rädsla och okunskap om såväl andra kulturer och religioner liksom när det kommer till invandringspolitik och ekonomisk politik. Liksom Bachi skriver är det inte så att det "inte finns problem, men det handlar inte om mängden invandrare".

Jag är även väldigt aktiv på twitter och har samtalat med flera SD-sympatisörer liksom politiker, och det är minst sagt skrämmande. De förmår inte hålla sig till saklig debatt, utnyttjar våldtäkts- liksom mordoffer i syfte att sprida sin propaganda, vill begränsa abort (!), avskaffa rätten till att bli undervisad i sitt hemspråk, blundar för sexism, rasism och de strukturer i samhället som aktivt diskriminerar olika grupper.

Det värsta av allt är dock inte att de vill skicka tillbaka flyende till de krigszoner där de kommit ifrån, utan att de även vill kasta ut de som har fått uppehållstillstånd och redan är integrerade i samhället. Att partiets grundare och flera andra SD:are tidigare har varit verksamma inom det främlingsfientliga Framstegspartiet, Sverigepartiet och Bevara Sverige Svenskt är väl om något talande för den typen av människor som dras till och driver SD.

Här har du lite källor om du är intresserad, annars är det relativt lätt att googla sig fram till ytterligare information om SD:s så kallade "politik":

www.dn.se/nyheter/sverige/sd-topp-ljog-om-sin-egen-brottslighet/
    www.expressen.se/nyheter/almqvist-och-ekeroth-bevapnar-sig-med-jarnror/
    www.interasistmen.se/dumheter/erik-almqvist-blir-agd-debatten-gallande-samtyckeslagstiftning/
    Redigerades senast 3 år sedan av Saya
    せかいをかくめいするちからを
    #17351Postades 3 år sedan
    Saya: Men snälla.. du menar alltså att du sitter och tror på allt som tidningen skriver? Ett perfelt exempel är väl den kvinnan i SD som hade blivit fotograferad med ett hakkors på armen. Varför är det relevant? Jo för bilderna var 2 år gamla. De har alltså suttit på dessa bilder i två år för att sedan skriva om detta i precis lagom tid till valet. Sammanträffande? Nej. Vad hände förresten med henne? Jo hon är inte med i partiet längre, precis som de andra som uttrycker sig osmakligt och rasistiskt.Media riktar sina artiklar och reportage hur orättvist som helst. Men har du redan något emot SD så förstår jag om du inte håller med mig.

hinner inte skriva mera
    Tuturu~
    #17352Postades 3 år sedan
    Citerar Bachi

www.tofugu.com/2013/08/15/conspiracy-theory-totoro/
    "I have a father?"
  • Bachi

Klaviaturchimpans

#17353Postades 3 år sedan
    Citerar wacko
    sjuk länk syster

;_; I sad now

Citerar Tadaima
    Varför är det relevant?

Det är relevant för att det finns ett nyhetsvärde, med det menar jag att folk kommer med högsta grad klicka sig in på artikeln och läsa den, eller fuck that.
    Den har mer sensationellt värde.

Visst är det bra att vara källkritisk, så länge man är det till allt man läser. Vem tjänar på den här nyheten? Personligen tror jag media haft ett motvilligt finger med i spelet vad gäller SDs framgång. Den ökade bevakningen och det sänkta förtroendet till media har snarare gjort partiet till ett offer.

Med tanke på att Expressen avslöjat många partimedlemmar som näthatare och rasister etc. kan man ju då ställa sig frågan: Om SD inte är ett rasistiskt parti, varför portar de då Expressen från deras valvaka? Borde de inte vilja gallra ut rasister? Detta är ju förstås bara att röra på ytan till varför SD är ett rasistiskt parti, och som Saya säger så finns det otaliga andra anledningar till att kritisera deras ståndpunkter som abortfrågan, syn på jämstäldhet osv.
    (╯°□°)╯︵ ┻━┻
    #17354Postades 3 år sedan
    Jag har inte sagt att SD är felfritt och jag vet att de är emot t.ex. homosexuellas giftemål, som jag absolut inte står bakom. Allt jag sade var att jag tyckte deras politik om invandring var bättre än resten av partierna som vill massinvandra hela iran låter det som. Jag röstade inte på SD och kommer inte heller göra det nästa gång om de inte ändrar sina punkter.

Det är väl ingen nyhet att SD skickar ut rasister ur sitt parti? Om du läser expressen borde du dock se mer artiklar än "han är rasist". Det var t.ex. en mätning om vad folk skulle rösta på. SD låg på första plats och vad hände? De tog bort mätningen från sidan. Att neka till att media inte försöker förstöra för SD är som att neka till att hundar existerar.
    Vill även tillägga att man får väl nästan räkna med att det finns idioter i ett såpass nytt parti. Inte för att det är en ursäkt, men jag kan lova dig att vänsterpartiet, moderaterna och kristdemokraterna också hade människor som de gjorde sig av med när de började bli större.

Jag orkar faktiskt inte diskutera mer politik här inne och jag vet faktiskt inte vad jag förväntade mig när jag skrev det första inlägget. Står inte bakom SDs alla förslag, men det jag avskyr är hur media och folk ställer sig emot demokratin. Inte för att vi verkar ha demokrati i detta land ändå.. men det är en annan fråga.

edit: kollade länkarna som saya skickade och ja.. vad hände egentligen med han som slogs med ett järnrör? Han blev sparkad direkt. Jag nekar inte till att det inte finns rasistiska personer inom SD men det finns det helt säkert i alla andra partier också ska du se. Skillnaden är att expressen förstorar upp detta så oerhört mycket jämfört med om det skulle vara t.ex. en centerpartist som stod med järnrör. Sedan är kanske inte alla så enormt korkade att slänga ur sig den rasistiska dynga som denne person gjorde. Men som sagt, han sitter väl i SvP nu tillsammans med 90% av resten som blivit sparkade ur SD.
    Nu är det färdigskrivet för min del. Ha en bra dag! :)
    Redigerades senast 3 år sedan av Tadaima
    Tuturu~
    #17355Postades 3 år sedan
    Erik Almqvist är fortfarande Sverigedemokrat vad jag vet, men han är inte med i partistyrelsen längre.

Själv är jag Ekeröbo och hos oss är det här en klassiker.

Man ska ju inte sky för gammal ost men men...
  • Yajirou

Sandwich shogun.

Skriv ett Off-topic-svar +
    #17356Postades 3 år sedan
    Varför måste man sitta och ruttna bort i akuten i 3 timmar innan man får hjälp? Lite orättvist när man har ett rejält jack i huvudet och blöder så får de som inte ens ser ut som att ha något fel i sig gå före. Btw, de kom efter mig. De går normalt och beter sig normalt.
    Men visst, man vet inte vad de kan ha för något fel men borde inte den som blöder från huvudet få lite mer förtur?
    Onegai Pedro.
  • Bachi

Klaviaturchimpans

#17357Postades 3 år sedan
    Wat
    Finns det inget kösystem på akuten? Av min erfarenhet så är de ganska hårda på det. Jag bröt nyckelbenet och kom dit med endast en mamma med en förkyld bäbis före mig, hon erbjöd mig att gå före, men det gillades inte av personalen.
    (╯°□°)╯︵ ┻━┻
  • Yajirou

Sandwich shogun.

Skriv ett Off-topic-svar +
    #17358Postades 3 år sedan
    Det finns så mycket folk här så de tar folk som har större problem först. Efter två timmar gick jag och frågade i kassan och de sa att jag var i låg prioritet. Medan folk som såg normala ut hade högre =S. Men vad ska man göra, gjort är gjort. Fick två stygn =).
    Onegai Pedro.
    #17359Postades 3 år sedan
    Jag kan förstå din frustration, men i många fall handlar det om underbemanning. I vissa fall kan man få vänta upp mot en 14 timmar. Jag är ju inte någon som vanligtvis har brådis, men är det AKUT kan de timmarna vara precis som behövs för en rask promenad till graven. Det är för få som utbildar sig, då det är en väldigt lång utbildning bara för att kunna få ett jobb med orimliga arbetstider.

Och nu till lite skryt!
    Jag har sedan två dagar tillbaka körkort, och det gör mig väldigt förvånad. Jag har inte haft några planer på att skaffa ett sådant förrän väldigt nyligen, då jag tröttnade på jobbsituationen i Västerås. Jag vet inte hur många gånger man har läst "B-Körkort är ett krav" på en annons, men NU är det överstökat.

Jag är dock mer av en cykelmänniska, så det blir nog inte överdrivet mycket åkande för min del.

Hej, förresten!
    Har man inget mål kan man inte gå fel.
    #17360Postades 3 år sedan
    Grattis till körkortet! Jag var själv övertygad om att körkort var meningslöst om man inte har bil, men att ta B-körkort måste ha varit det bästa jag har gjort på väldigt länge. Ärligt talat tycker jag att det borde vara enklare för arbetssökande att få bidrag till körkortsutbildning. Med tanke på hur mycket skattepengar som går åt skitkurser som 28-åriga vänsterpartister läser och som aldrig betalas igen så är ett körkort mycket billigare för regeringen och skapar betydligt fler arbetstillfällen.

Sedan har jag väldigt kontroversiella åsikter om både gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar i allmänhet (åtminstone enligt kulturmarxister) men det kan vi ta någon annan gång. ;)
Visar 17341-17360 av 17393

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen