forum .

Allmänna... .

Hur uttalar ni?

. sida 2 av 2

#21Postades 4 år sedan
    Citerar Raine1988
    Det där med "eh" ljud på slutet är la västgötska.

Har du gjort det? = Har'u gjort'e?

Vi skalar liksom bort hela ord eller konsonanter och sedan drar vi ihop hela alltet till vad som kan låta som ett enda väldigt grötigt ord.

Men det är inte så många utav oss som pratar så längre. Varierar också från vilken ort man kommer ifrån. Jag gör det när jag "latar" mig medans jag pratar.

Njaa tror inte vi menar samma sak. Det är mer ett litet ljud som kommer efter ett vanligt ord. Om hon skulle säga "har du gjort det"? så skulle det låta "har du gjort deää"
    Tänkte om det var en grej man gjorde någonstans runt stockholm eftersom hon bott där, men det kanske bara var hon som pratade så. :)
    Tuturu~
    Favoritanime, plats 1Favoritanime, plats 2Favoritanime, plats 3
    #22Postades 4 år sedan
    Citerar Raine1988
    Har du gjort det? = Har'u gjort'e?

Jag kan säga att jag gör det, ibland.

Det är något jag undrar över, när det kommer till Stockholmska hör jag ofta att många personer tycker att dialekten låter överklassmässig (vet inte om det är rätt ord) är det något som ni också tycker?
    "To infinity and beyond"
  • MasaReviews

Storyälskare, språkare, livsnjutare

Skriv ett Off-topic-svar
    #23Postades 4 år sedan
    Citerar Jakle001
    Det är något jag undrar över, när det kommer till Stockholmska hör jag ofta att många personer tycker att dialekten låter överklassmässig (vet inte om det är rätt ord) är det något som ni också tycker?

Jag märker personligen inte så mycket av det. Kanske är det en inställning folk haft sedan tidigare att "finare personer bor i Stockholm", och att personer nuförtiden automatisk gör den kopplingen till dialekten.

Jag har en fråga. Jag säger ofta grejer som "ti'n" (med ett långt i) istället för "tiden", och "går'n" istället för "gården". Är detta något ni också gör? Är det en fråga om allmänt talspråk, eller är det dialektalt är funderingen.
  • Yaana

The Spoon Commander

Skriv ett Off-topic-svar
    #24Postades 4 år sedan
    Citerar Jakle001

Allmänt så skulle nog de jag känner här nere i Östergötland tycka så i alla fall. :P Sedan kan det låter mer eller mindre överdrivet varvid jag ofta håller med "den gamla skrönan".
    "Barbarian! You're beyond reason." - Munakata Reishi
    "You didn't think you could actually change my mind, did you? That's so not your style." - Suoh Mikoto
  • MasaReviews

Storyälskare, språkare, livsnjutare

Skriv ett Off-topic-svar
    #25Postades 4 år sedan
    Denna tråd är för bra för inaktivitet. Låt oss fylla den med lite härliga frågor:
    Säger du kex, eller schex?
    Säger du tröck, eller tryckte?
    Droppar du i:et i "inte" ibland? (Tycker'nte, skulle'nte, leta'nte)
    I en vardaglig situation, skulle du säga "nå" eller "några"?
    Händer det att du uttalar ett obetonat e mer som ett så kallat "schwa-ljud"? (Svensk'n, is'n)
    Mig som me'?
    Har du ett starkt och tungspets-r, ett tungrots-r, eller en slapp och relativt oartikulerad version av tungspets-r (som nästan går lite mot det engelska hållet?)

Hoppas på lite intressanta svar!
Visar 21-25 av 25

besvara tråden

Logga in för att besvara tråden!

senaste inläggen