Ok, så har man sett Revulutionary Girl Utena, och äntligen förtsått min kompis hype över den serien.
Jag måste säga att det är något jag längtat efter i animeväg, och jag kan inte sätta fingret på VAD det är som gör den till en utav mina favoritanimer. (Serial Experiments Lain är den andra)
Röstskådespelet enligt mig, sköts utmärkt, specielt i slutavsnitten, då, enligt mig, röstskådespelet är i klass med Shinjis Panikskrik från Neon Genesis Evangelion.
Den första säsongen var.. upprepande, i princip är hela serien upprepande, men ändå inte. Varje avsnitt ger en ny känsla. Tro mig, den första arcen (13 avsnitt) blir så mycket bättre när man sett hela serien. De första 13 avsnitten kan mer ses som en karaktärspresentation när man får reda på VAD alla duelister slåss för.
Shojo kakumei Utena (som den så fint heter i orginal) lämnar en med massa tankar, många starka känslor, och framför allt, en känsla av något som kan liknas perfektion i ens känslor. Enligt mig SKA en bra anime lämna kvar Starka känslor och tankar i huvudet på en, för då har animen påverkat en.